Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Minneshantering

DIFference

Recommended Posts

Win 2k är väl bäst på minneshantering? Behöver man hålla på o ställa om en massa saker för att den ska bli bättre eller hanterar den det så bra det går?

-------------------------------------------

/Micke Johansson, www.mrmicke.tk / www.bandy.nu

Jag kör ett litet program som heter Cacheman (du hittar det på download.com) där du kan göra en massa inställningar och frigöra minne och så. Om det sköter minnet bättre än win2000 självt vet jag inte, jag använder det enbart för att frigöra minne om jag kört väldigt många program under en lång tid. Det funkar klockrent.

/Niklas

Min erfarenhet är att Win2k/XP fungerar bäst om man låter bli att ändra i minnesinställningarna. Minnesdefragementeringsprogram o dyl brukar bara försämra prestandan och framkalla blåskärmar.

Vill du ha snabbare ?

Köp mer minne och snabbare hårddisk och se till att defragmentera HDD:n ofta, gärna med ett professionellt defragprogram som juh är vansinnigt mycket snabbare än Windows inbyggda.

[inlägget ändrat 2002-09-06 10:39:38 av PaleRider]

Jag har aldrig fått en blåskärm av Cacheman. Försämrad prestanda har jag inte heller märkt av. Jag har det visserligen inte gående i bakgrunden heller utan startar det när jag känner att det är dags att frigöra lite minne.

Jag håller med dig helt om att det inte är någon trimmare, utan att mer minne och snabbare och väldefragmenterade hårddiskar är vad som gäller då. Men har man redan gott om minne och snabba hårddiskar så kan man med ex-vis Cacheman spara in ett antal omstarter genom att istället frigöra minne efter långt och hårt användande med många program.

/Niklas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...