Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2000 server och Linux DNS


marge72

Rekommendera Poster

Har nyss uppgraderat två servrar till Windows 2000 Server. Vill använda våra befintliga DNS servrar som körs på Linux. DNS på 2000 servrarna är konfigurerade använda Linux DNS'erna som "Forwarders". Har sedan manuellt lagt in de entrys som finns i filen NETLOGON.DNS i Linux DNS'en (vet att ett annat alternativ är att enabla allow dynamic updates).

 

Har kört DCDIAG och NETDIAG och båda går igenom utan errors. Ja i stort sett verkar allt funka fint. På båda servrarna får vi dock följande varning i eventloggen:

 

Event ID: 5782

Dynamic registration or deregistration of one or more NDS records faild with the following error: No DNS servers configured for local system.

 

Har sökt efter detta bl a hos Microsoft men hittar ingen bra förklaring.

 

Är det någon som har något bra tips om vad vi ska göra för att få bort denna varning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!!

 

Är tveksam till att det stämmer i vårt fall. Alternativet till att enabla "Allow dynamic updates" på Linux DNS'erna är nämligen att manuellt lägga till alla entrys i filen netlogon.dns från 2000 servrarna, och det är precis det vi har gjort.

 

(Ändringen i tcp/ip properties har vi givetvis gjort).

 

Fler tips??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta de enda event felen du får? För dessa har troligen nått med att din Win2k server inte får nån "klarsignal" från dns servern.....

 

testa att kolla åxå med netdiag /fix

 

Är det inte från Bind version 8 som det funkar med ddns?.....

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-06 13:38:26 av Dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp det är de enda event felen vi får. Vi ska testa att enabla dynamic updates på Linux DNS'en igen och se vad som händer då. Då bör vi ju kunna köra netdiag /fix också.

 

Jag blir snurrig på hur sjutton man ska konfigurera upp det här med AD och DNS på bästa sätt alltså! Har läst och läst och blir verkar inte bli mycket klokare för det ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähäpp.. det blev ingen skillnad trots att DNS'en nu tillåter dynamic updates. Fortfarande samma varning i eventloggen efter omstart.

 

Har kört netdiag /fix också, men ingen skillnad.

 

Frågan är om man kan strunta i varningen och köra vidare?? Känns ju inget vidare att ha den där och jädrigt irriterande att man inte kommer på hur man kommer runt det!! :(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa event id´s kommer varje timme/andra timme?

 

 

 

Jag skulle ha testat att disabla "RegisterDNSARecords" det med en 0, men sen ändå hållit ett öga på vad som händer....

Eller det kanske du har gjort redan....?

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, en entry varannan timme i eventloggen.

 

... och ja, jag har disablat "RegisterDNSARecords".

 

Blir inte klok på vad det är den inte gillar?!?! ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Ska linux DNS verkligen vara forwarded till bara. De borde väl ingå i DNS-gruppen??? Eller har de hand om olika domäner?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Vi har alltså två befintliga Linux DNS'er och har bara konfigurerat forwarding till dem i 2000 serverns DNS. Har inte skapat några zoner på 2000 servern alltså.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Har hittat svaret på min fråga och tänkte dela med mig av det.

 

Om man i eventloggen får:

Event ID: 5782

Dynamic registration or deregistration of one or more NDS records faild with the following error: No DNS servers configured for local system.

 

Är detta lösningen:

 

Start - Settings - Network and Dialup - Local area connection - Properties - Internet Protocol (TCP/IP) - Properties - Advanced - DNS

 

"Register this connection's addresses in DNS" skall vara ikryssad.

 

Registry setting:

RegisterDNSARecords = 0

 

The correct registry entry is RegisterDnsARecords:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Netlogon\Parameters

Data type: REG_DWORD

Range: 0

Default value: 1

 

Här hittade jag svaret på min fråga:

http://www.linuxarkivet.nu/mlists/bind-users/0108/msg00192.html

 

Jag har tagit bort DNS på 2000 servrarna nu och kör endast Linux DNS'erna, som nu har alla korrekta entries som behövs för 2000 server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...