Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamiska gif-bilder


michael

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man lägger in dynamiska gif-bilder i flash? Dvs, jag vill kunna lägga in en gif som genereras av ett dokument, tex www.mindomän.com/makeGif.asp?id=12345.

 

Svårt att föklara, hoppas ni förstår.

 

..michael ericsson...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls?

Hur gör man det med jpg-bilder då?

 

Allternativet är att kalla på ett javascript som finns i HTML-koden. Detta ska kallas på när man byter keyframe i timeline. Hur kallar jag på ett javascript printImage()?

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara Flash MX ( eller rättare sagt Flash 6 pluggen som kan läsa in jpg bilder ).

Man anänder loadMovie för att ladda in jpg bilden i tex ett tomt movieclip ( för att lättare kontrollera var den hamnar på scenen).

Vet att det är knepigt att kalla på javascript i html koden om man vill att det ska fungera även på Mac.

Skulle rekommendera en sökning på tex www.were-here.com för mer info om detta.

Eller om Poppa här eller på www.communen.com har koll på detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund

Precis som Pelle säger så använder man följande för att ladda in en .jpg:

 

target.loadMovie("bild.jpg");

 

Men nu var det gif:ar det handlade om och då blir det knepigare, dock inte olösligt. Det du då får göra är att konvertera gif:en till en SWF, och ladda in SWF:en istället. Om detta ska ske dynamiskt (bilden genererades på servern om jag uppfattade det rätt) så måste ju även konverteringen ske dynamiskt, och detta går i alla fall att lösa med PHP utan större problem - jag har till och med ett skript som fixar det (nån stans i alla fall).

 

Så om du kan köra PHP på servern så kan jag nog skaka fram skriptet. Om du kör ASP eller nått annat så borde det finnas en lösning till det också.

# ==============================extra===

# Nordens största F l a s h community

# www.communen.com | poppa@communen.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det ska köras i asp. Får kolla efter ett sådant skript. Jag kan som sagt lösa det med javascript oxå, men då måste jag kunna kalla på javascriptet från flash när en keyfram laddas. Har läst något om fscommand men jag har inte fått det att fungera.

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund

Med största sannolikhet kommer en JS-lösning bara att funka i IE5+ (och främst på Win) och då anser inte jag att det fungerar, men det är ju bara min åsikt ;)

 

# ==============================extra===

# Nordens största F l a s h community

# www.communen.com | poppa@communen.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det måste "fungera". Varför fungerar det inte i NS? Det är väl swf-filen som kallar på js?

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...