Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor?


jonfra

Rekommendera Poster

En fundering som jag vet har diskuterats i flera

trådar förut, men jag kan ändå inte bestämma

mig...

 

Planerar ett bygge av en snabb dator, funderar

på om man ska ha en P4 2.8 eller två stycken

AMD Athlon mp 2200?

Vill kunna arbeta med flera program samtidigt,

arbetar en del med digital video redigering

och divx filmer.

 

Dubbla processorer är ju kanske fräckt, men är

skillnaden märkbar?

 

Varmt kommer det antagligen att bli i låddan,

och därmed kanske en aning ljudligt, men det

kanske man får ta?

 

Är det kanske bättre att lägga pengarna på

scsi diskar med raid istället för ide?

 

Någon som har ett riktigt prestandabygge som

vill dela med sig av erfarenheter?

 

--- Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla processorer är ju kanske fräckt, men är

skillnaden märkbar?

Dualprocessorsystem måste väl både ha ett operativsystem och program som stödjer flera processorer för att du ska kunna dra nytta av det?

Har du inte det så vinner du nog mer på att satsa på ett singelprocessorsystem och lägga lite mer krut på ett grafikkort och videoredigeringskort som stödjer det du vill syssla med.

 

Andersson

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla processorer är så pass bra i min mening, att har du en gång kört en sån maskin, så vill du inte ha nåt annat. Även om man kanske bara kör ett fåtal trådade applikationer, så är multitaskingen totalt överlägsen. Maskinen känns mer responsiv helt enkelt.

 

Ska du satsa på amd, så kör just mp-processorer, och inte modifierade xp. Rekommenderar moderkort från Tyan om du vill slippa strul, samt att du är mycket noga när det gäller val av minnen. Jag har byggt många dualsystem genom åren, och det är värt pengarna helt klart, förutsatt att man kör lite tyngre program samt multitaskar mycket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla processorer är så pass bra i min mening...

Det här verkar ju ganska intressant. Jag har bara erfarenhet från system med 1 eller >16 processorer så jag undrar om någon kan ge mig lite närmare tips på billiga och bra komponenter för att sätta upp ett enkelt hemmasystem?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid svårt att komma undan billigt när det gäller smpsystem, iaf relativt system med 1 processor.

 

Vill du hålla nere kostnaderna så föreslår jag Asus dual-amd kort, baserat på 760MPX chipsetet. Ett sånt kort kan man få lös för 2500kr c:a. Sen så kan du köpa MP1900+ istället för MP2100+, skillnaden är inte direkt enorm.

 

Minnen är väl den knepiga biten, eftersom dual-amd kort brukar vara rätt känsliga när det gäller minnen. Men du kan ju förstås börja med 1 sticka 512MB ddr och sen "peta" i mer för all del :)

 

En annan faktor som drar upp kostnaden normalt, är dessa systems krav på nätaggregat (psu). Har du förutom dubbla processorer, ett snabbt grafikkort, flera hårddiskar etc, så rekommenderar jag 400W eller mer.

 

Kylning är nåt som man bör planera med omsorg. Förutom riktigt bra cpufläktar/flänsar så bör (läs: måste) du ha väl sörjt för genomluftning av hela chassit. Ett antal 80mm, eller allra helst lågvarviga 120mm fixar detta.

 

Till sist, vill man satsa lite extra kulor, så är dual-Xeon P4 ett mycket bra val. Det är enl mig och många andra en stabilare plattform (i860 vs 760MPX) samt att kylningen inte behöver vara lika omfattande. Xeonprocessorer är inte så mkt dyrare än motsvarande "normala" P4:or, men moderkorten är D Y R A :) Räkna med 7-10.000kr!

 

Lycka till med funderingarna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, xeon verkar vara ett roligt val,

speciellt eftersom jag tycker att

AMD lösningen verkar bli ganska

varm och högljudd.

 

Nackdelen med Intel är kanske kosten

för moderkorten, det verkar inte

finnas så många alternativ heller.

 

De billigaste som jag hittat är Intel

kort, SE7500CW2 och SE7500CW2SCSI, men

de har ingen AGP slot, och det vill man

ju kanske ha.

 

De TYAN som jag tittat på, I860 S2603U3AN DUAL FOSTER XEON, har en agp, men priser ligger över 10k plus moms.

 

Har hittat ett MICROSTAR 860D-PRO som

har AGP, och kostar runt 6700 + moms.

 

Vet du om detta är ett bra kort?

Visst vill man väl ha AGP till grafiken

när man ska ha datorn som arbetsstation

och inte som server?

 

Vad menar du med att systemen ofta är

känsliga för vilka minnen man väljer?

Menar du kvalitet eller typ?

 

Tack för hjälpen!

 

--- Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microstarkortet är bra. Man kan säga att alla kort som kör i860 är bra, det avspeglas förstås i det "blygsamma" priset :)

 

Minnena till dual-amd bör vara av "registered" typ, en del kort kräver detta till och med. Många problem runt dual-amd handlar om minnesproblem eller moddade XP-cpuer. Tillverkarna av moderkort brukar ha listor på vilka minnen de rekommenderar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet någon om virtual dub drar nytta av dubbla processorer?

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...