Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur får man mail() att fungera under windows?


roineroine

Rekommendera Poster

Någon som vet hur jag skall ta mig till för att skicka mail i php. Jag vet att jag skall använda funktionen mail() och jag vet att jag skall ställa in SMTP´n i php.ini-filen. Men är det nått mer man behöver göra? Måste man inte ange lösenord o användarnamn någonstans? Jag har som sagt ändrat till min SMTP i php.ini-filen, men jag kan inte skicka något mail. Någon som vet hur man gör?

Jättetacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inget användarnamn och lösenord behövs för att skicka mail. Vad blir det för fel när du försöker skicka? Vad har du angivit för smtpserver?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder smtp.home.se som SMTP.

när jag använder funktionen mail(), så lägger jag den i en if-sats för att kolla om det gick att skicka. Men mail() returnerar FALSE hela tiden, och mailet kommer inte fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smtp.home.se, okej... *kollar*...

 

De kräver faktiskt inloggning!

 

Det är nog enklare om du använder din internetleverantörs smtpserver (som det är tänkt). Vad har du för internetleverantör (om du inte själv känner till deras smtpserver)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Bostream. KAn inte SMTP´n,. Så jag kan skicka med den då alltså?

 

Måste man alltså ha en utan inloggning då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar så mycket för hjälpen, men det fungerade inte heller. Men vet du vad man skall ha för port? Jag och min kompis delar nämligen på uppkkopplingen. Vi har en router som delar anslutningen. så jag behöver nog portmappa den porten till min dator, om det skall funka. kanske?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara en gissning. Det är den mailservern Bostream har utåt för att ta emot brev till sina adresser, och en sådan mailserver brukar även fungera för dem som sitter på samma nät. Men Bostream verkar alltså ha en egen, och det är ju något du får fråga dem om... Såvida inte... hmm... Såvida inte det står på deras hemsida... *kollar*...

 

Jo, det gjorde det! smtp.bomail.net heter den servern du ska använda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jo, det gjorde det! smtp.bomail.net

> heter den servern du ska använda.

 

Eller, nej. När jag läste mer på deras hemsida verkar de ha ytterligare en mailserver och som är den du ska använda. Den heter: mailrelay.bostream.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag kan ju inte garantera att de fungerar eftersom jag inte kan testa dem då jag inte har Bostream. Men enligt deras hemsida är det mailrelay.bostream.com du ska använda.

 

Om du lägger in mailrealy.bostream.com som smtpserver i ditt e-postprogram, kan du skicka brev då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du startat om webbservern (alltså bara programvaran) varje gång du ändrat SMTP-servern? Ändringarna börjar inte gälla annars, tror jag....

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, då är den fortfarande inställd på att den ska logga in (vilket den inte ska, annat än på smtp.home.se). Outlook Express? Har för mig det finns någon inställning i stil "Servern kräver att jag loggar in" eller "Servern kräver autentifiering" längst ner på fliken "servrar".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, det hade jag inte gjort, men såfort jag startade om den så fungerade det. Fasen va jag älskar dig, du e suverän. Tack så hemst hemst mycket för hjälpen! Vad glad jag blev nu. Trodde det var kört förrut!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder t.ex. XP så följer det med en liten simpel SMTP server till IIS:en, jag använder den och det fungerar super fint.

 

Vill du veta mer så är det bara att säga till.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, det hade jag inte gjort, men såfort jag startade om den så fungerade det. Fasen va jag älskar dig, du e suverän. Tack så hemst hemst mycket för hjälpen!

 

:) Va bra att det gick till slut. :) Poäng emottas tacksamt. :)

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-09-05 21:09:28 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...