Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skumt fel...


HopChop

Rekommendera Poster

Bytte cpu fläkt och passade samtidigt på att plocka ut gfx, nätkort, cpu och minne för lite dammblåsning. När allt var tillbaka på sin plats startade jag upp datorn. Den laddade fint tills skrivbordet kom upp. Precis när programmen som autostartas börjar ladda hänger den sig.

 

Jag startade den då i felsäkert läge. Plockade bort allt som autostartas men efter omstart kommer den inte längre än till den stora win-loggan. Den blå stapeln går till 3/4 och sen fethänger sig allt. Måste trycka på reset för att komma ur detta. Fungerar dock fint att starta i felsäkert läge även efter detta. Hittar inget i eventloggarna som kan vara till hjälp.

 

När man trycker F8 och kan välja felsäkert läge så kan man ju även välja loggning. Var sparas dessa loggar?

 

Kan det vara något kaiko med minnena? Felsäkert läge som startas fint kanske inte kräver lika mycket minne som "vanlig" uppstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oavsett loggarna .. jag kommer närmast att tänka på två saker som kan vara fel;

 

1. cpu-fläkten sitter kanske inte helt rätt monterad = snabbt överhettad cpu vid belastning ? värt att kolla iaf.

 

2. gfx-kortet sitter inte helt "rätt" instucket i agp-porten; det kan ge upphov till allehanda mysko fel, dessutom tycks den mekaniska kvaliteten på agp-kontakterna variera rätt friskt mellan olika moderkort...

 

kan juh vara något helt annat, men jag har själv råkat ut för båda ovanstående felen ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, jag kan ju köra datorn i felsäkert läge utan problem så varken grafik eller överhettad cpu verkar vara problemet (körde den i 3 timmar igår i felsäkert läge)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast min fungerade faktiskt i felsäkert läge(Windows XP Pro), när jag hade klantat mig enligt ovanstående. Men kanske inte i 3 timmar ! Det var hursomhelst svårt att komma på vad felet var dom gångerna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...