Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Expressen kan datorer oxå...


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

Oskar Hansson

Dataexperten: Den blir dubbelt så snabb på bara 15 minuter.

 

För under tusenlappen kan du göra din gamla pc dubbelt så snabb.

Men hur? Och vad ska man köpa?

 

http://www.expressen.se/article.asp?id=121241

 

 

Trimma din dator:

 

Hårddisken är det ställe i datorn där information sparas permanent – större hårddisk gör det möjligt att installera mer avancerade program.

Jasså...

 

I äldre datorer sitter ofta två kort med 32 mb styck. Ta ut dem och sätt i tre nya med 128 mb för bästa effekt.

Har man mycket nytta av 384 MB i en typ 200MHz:are?

 

Jobbar du mycket med rörliga bilder får du också lite tips...;)

 

http://www.expressen.se/article.asp?id=121247

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp...många hugande Expressenläsare står nu i kö på ClasOhlson för att uppgradera sin dator......sen efter ca 5 timmar meckande med att försöka få tillbaka sitt operativsystem, börjar telefonerna att ringa hos den i bekantskapskretsen (eller hos datakunnig kollega).. som kan det 'hära med datorer' som i sin tur får börja jaga drivisar, och 'borttappade' program. Eftersom den glada Expressenläsare/nyblivna datorexperten inte har en cd eller diskett kvar sen datorköpet 1998......känns det igen anyone??

 

Jag HATAR sådana hära artiklar!

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-05 10:46:40 av //Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn och följ instruktionerna, får du frågan om du vill aktivera stöd för diskar, svara ja

 

Hmm

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt här får mig att må dåligt. Visst kan man skratta åt det men ändå.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: med kraftiga olustkänslor..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag slår vad om att hålkorten är slut på Claes Ohlson nu ... jag som skulle ner och köpa mig ett nytt ...

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag slår vad om att hålkorten är slut
Jaja - lugna sig liite..

 

För den som arbetar mycket med rörliga bilder på sin dator kan det vara idé att byta grafikkortet.
Hur är det nu Weyland, diskutionen har väl kommit på tal innan..? Rendrering tar väl jättemycke kraft från grafikkortet va? ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: har vaga minnen av långa trådar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är sååå söööt! Och så vilse...Fast han har några intelligenta råd att ge oss hugade skogsvandrare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*noterar två saker*

 

1. Ring Expressen och erbjuda mig att frilansa till nästa datortrimmarartikel. 1000kr i timman borde vara lämplig lön...

 

2. Avråda alla wannabe datorkunniga i bekntskapskretsen från att läsa Expressen idag.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigt med minne? Sitter någon med EDO-minnen blir det inte heller billigt, De enda som tjänar på sådana här artiklar är de som säljer delar eller de som tar betalt för att reda ut röran som någon tekniskt(in)kompetent person lyckats åstakomma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag eller går aftonbladets webbsida lite dåligt idag? Tycker jag får timeouts rätt ofta och får använda refreshknappen flitigt..

 

Gondor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Gondor lias!

 

Är det bara jag eller går aftonbladets webbsida lite dåligt idag?

 

Jag tyckte den var kass redan igår kväll. Tog en dj*vla tid att ladda! :)

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa jag fattar inte vad de har gjort, den brukar ju vara så snäll..!

 

Men de har väl uppdaterat nåt utan att testa det ordentligt innan de släpper det i produktion som vanligt!

 

Gondor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Hmmm...

"En äldre hårddisk rymmer i allmänhet mellan 2 och 3 gb, en ny har plats för runt 40 gb och är betydligt snabbare."

 

Min gamla hårddisk var på 40 GB, den nya är på 80... den är inte snabbare och inte 40.

 

Och jag har aldrig hört talas om hårddiskar som mäts i gigabit heller... :)

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken hårddisk du köper spelar ingen större roll, se bara till att du får en med så kallad IDE-anslutning – den passar till alla datorer.

så IDE-diskar passar på alla interface alltså? scsi, ide, winchester? passer den även i en grüber tro? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag slår vad om att hålkorten är slut på Claes Ohlson nu ... jag som skulle ner och köpa mig ett nytt ...

 

Månne var det Expressens datorexpert som förkovrade sig på Eforum förra sommaren?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=206614#206756

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag gillar idén med såna artiklar, vem som helst kan ju faktiskt klara av att uppgradera sina datorer.

Det vore ju faktiskt suveränt om alla byggde själva istället för att köpa ny datorer hela tiden, ställen som OnOff skulle inte längre kunna blåsa folk på pengar genom att sälja skit till intet ont anande kunder.

Synd bara att kvällstidningarna inte orkar lägga ner nåt jobb på att göra informativa och korrekta artiklar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd bara att kvällstidningarna inte orkar lägga ner nåt jobb på att göra informativa och korrekta artiklar.

 

Aftonbladet var lite slugare för ett par år sen, dom skickade med "gör det själv"-bilagor producerade av tidningen "PC Hemma". Dels blev saker korrekta, dels fick juh "PC Hemma" lite gratisreklam...jag vet, "PC Hemma" är verkligen ingen proffstidning men den håller sig iaf över kalkonnivå - åtminstone senast jag kollade - och ger nog mer i den populärtekniskt intresserade allmänhetens tjänst än Expressens senaste "gör-din-dator-dubbelt-så-snabb"-drive ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, PC Hemma är bra, det var den första PC-tidning jag började läsa efter att Datormagazin lades ner -95.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

SYS 64738!

 

Datormagazin har återuppstått. PC+ är numera Datormagazin. Det visste du kanske! :)

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det visste jag. Men den har inte mycket mer än namnet gemensamt med gamla DMZ. Fast nya Datormagazin är ändå en av sveriges bästa datortidningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

SYS 64738

 

Fast nya Datormagazin är ändå en av sveriges bästa datortidningar.

 

Håller med om det! :)

Älskar den tidningen!

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...