Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux cluster


Tobias Schiöth

Rekommendera Poster

Tobias Schiöth

Är det någon som är insatt i cluster världen som skulle kunna berätta för mig skillnaden på Mosix och Beowulf? Eller ge mig nån matnyttig länk med bra information.

 

Jag behöver nämligen sätta upp ett cluster som beter sig som en dator. De skall dela cpu-kraft medmera. Om man tex skriver "ps -elf" så skall den lista processor på fler en den lokala maskinen.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Mvh

Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Schiöth

 

jovisst och självklart har jag varit där redan. men det är ju alltid bra att få input från någon som testat eller kör några av dessa cluster. eller som har en länk där dom tex sätter dessa två emot varandra i en test etc.

 

/tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt fel ute (rätta mig den som kan - har inte tid att kontrollera just nu)

 

Beowulf är mer av typen beräkningskluster som kräver(?) specialskrivna applikationer som delar ut uppgifter på flera noder.

 

MOSIX delar ut processer på noderna och kräver inte speciella applikationer. Fungerar ungefär som en stor maskin med flera processorer. Det bör dock handla om processer som tar en del tid att exekveras eftersom det tar lite tid att flytta dem mellan noderna.

 

Testa MOSIX. Det skulle jag själv göra om jag haft lite tid över...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...