Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avskärma magnetstörning?


Weyland

Rekommendera Poster

Finns det något enkelt sätt att avskärma magnetiska störningar från en elmotor (AC)? Har en bra liten fläkt under skrivbordet, tyvärr orsakar den märkbara störningar, skak och jitter på skärmarna ovanför skrivbordet. Kan man 'isolera' fläktens motor med något, typ metallskiva, folie eller vad är enklast/billigast att testa med? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser störningarna ut så här ungefär ?

http://www.cinergypsi.com/Images/wavy.gif

 

Det är svårt att avskärma störningar från dåliga elmotorer, du kan ju prova att hålla en plåt eller staniol emellan på olika avstånd och se om det minskar.

Helst ska ju avskärmningen vara aktiv, alltså ha samma spänning som matningen till det du vill skärma av. Men det kanske inte är så säkert :)

 

Du kan förstås inte flytta antingen fläkten eller skärmen ?

 

TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... ungefär sådär, eller inte... skärmbilden flimrar/vibrerar lite i nederkant "bara" - inget man såg förräns man slog sig ner i lugn och ro framför skärmen igen.

 

Det är lite småjobbigt att flytta fläkten då den sitter i mitt datorskåp. Klantigt av mig att inte tänka på det, men blåser luft gör den som bara den :) ...fast nu kan jag juh inte ha den igång.

 

Hjälpte marginellt att flytta skärmarna framåt å bakåt ett par decimeter.. mer än så kräver ommöblering :7

 

Men jag ska testa med en plåtskiva, det var ungefär det jag undrade över - vad jag kunde testa med :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...