Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vore det här lagligt?


Caliber

Rekommendera Poster

Jag funderar på att starta en community där man ska skriva upp vilka album men har på mp3, samt sitt icq-nummer å dyl.

Meningen är att man ska kunna ta kontakt med människor som har det albumet man vill ha på mp3 och kunna byta. Men inga mp3or skulle ligga uppe på sidan.

 

Är det lagligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte vara det ??

 

Ser inga olagligheter med att berätta vad man har i datorn. Du delar ju inte ut något till 'allmänheten' sas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inga direkta hinder. Det är inte du som är olaglig, utan det är dem som använder tjänsten som är det.

 

En annan aspekt, är att man enligt lag är skyldig att anmäla ett brott som man är medveten om, tex om du vet någon som piratkopierar program är du skyldig att anmäla honom, annars är du medbrottsling.... Givetvis fungerar det inte så i verkligheten, men lagen är sådan.

 

En bra advokat kan göra livet surt för vem som helst.... ;)

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-04 11:38:27 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan aldrig bli åtalad för att du visste om ett brott.

Finns inget stöd för det i lagen.

Va reportage om det förra veckan på tv`n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bevisningen är otroligt svår, därför kan du i praktiken inte bli åtalad, men finns det tydliga bevis så finns det inte mycket mer att tillägga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tar det igen. =)

 

Det finns ingen paragraf i lagen som säger att du måste anmäla ett brott.

Alltså kan du inte bli straffad för att du inte amält ett brotta fastän du haft kännedom om det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nej, det är korrekt att det inte finns laglig skyldighet att anmäla brott däremot moraliskt (tycker jag).

 

Verksamheten art som ska bedrivas på webbplatsen är av sådan karaktär att den befinner sig i gråzonen.

 

Förekommer mindre aktivitet torde ingen vara intresserad av att eventuellt driva ett rättsmål däremot om hög aktivitet råder och att det är uppenbart att det är olaglig musik som förmedlas hamnar vi i ett annat läge.

 

Som ägare kan du alltid prövas rättsligt som medbrottsling eller anstiftare av misstänkt brottslig verksamhet.

 

Min högst personliga uppfattning är att

din moral och etik får styra ditt handlande!

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Finns det visst; läs igenom brottsbalken och sök efter "underlåtenhet".

 

Gäller grövre brott, typ mord, rån, misshandel mm; Så om du vet att någon har laddat hem en fil ifrån (välj P2P nät) så kommer knappast en piketbuss & hämtar dig för det.

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagligt eller inte, jag skulle iaf inte tordas lista hela min mp3-samling på nätet, RIAA skulle nog komma och knacka på dörren då. ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glenn har helt rätt i detta.

självklart kommer det inte komma någon piketbuss och hämta upp dig för ett sånt brått...de nvänder nästan alltid helikopter när det gäller sånt här...

en vän till mig blev torterad pga att han hade lagt upp en midi-låt (bach)på sin sida...så riskfritt är det inte caliber...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kolla in http://www.isonews.com

 

Det är en sajt med ett innehåll vars laglighet helt klart går att jämföra med det du funderar på att lägga upp.

 

Där finns även en del brev från arga advokater och dylikt upplagt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funkar visst, men är väldigt segladdad på grund av den stora mängden människor som tittar på den... Prova igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...