Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skala i Autocad 2000

-:Email:-

Recommended Posts

Har ett litet delikat problem. När jag ritar i Autocad ritar jag i skala 1:1 då jag slipper att räkna om måtten på den verkliga saken. När jag skriver ut så väljer jag att skala ner till lämplig skala för att få plats på A4 eller A3. Men nu vill jag ha en A4 mall i dokumentet och rita inom denna. Jag kan då inte längre rita i skala 1:1 då artikeln inte får plats om den är för stor. Hur löser man detta eller skall man inte alltid rita i skala 1:1. Eller kan man ange i programet någonstans vad 1 enhet motsvarar i Autocad?

----- ¨¨¨¨¨------

Det är helt rätt som du gör att rita i skala 1:1. I AutoCad 2000 kan jag aldrig se ngn anledning att göra på annat sätt. Det bästa tipset jag kan ge dej är att skapa 1 eller 2 stycken templates med layouter vilka anpassas till utskriftsformat. Därefter får storleken på ritobjektet avgöra om annan skala än 1:1 skall sättas i respektive viewport.

Angående omdefiniering av måttenheter i AutoCad kan jag bara säga att jag aldrig sett att den möjligheten och jag betvivlar att den finns. Om den finns, skulle jag starkt vilja rekomendera dej att göra inte det.

Hej!

Nu var det länge sedan jag använde AutoCAD, men principerna lär bestå.

Visst skall du alltid rita i skala 1:1, det gör livet mycket lättare. Däremot när du lägger in ett format, tex A4, A3, A2 eller vad det nu må vara så skalar du förstås om denna till att passa till din ritning. Alltså, skala inte om din ritning, utan skala om ramen. Sedan väljer du samma omskalning vid utskrift som du valde när du skalade om tex A4-ramen.

/Rasmus

Skala upp ritramen till lämplig skala t.ex 5 för 1:5. Rita in dina objekt och vid utskrift så väljer du att skala ned utskriften. Om du använder delförstorningar i detta fall så är det en annan skala som du skall använda vid delförstorningen t.ex 1:2 i skala 1:5 blir skalningen 2.5. Resten kan du räkna ut själv.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...