Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router för automatisk uppdatering av dynamisk dns


nize1

Rekommendera Poster

Hej, jag har läst att D-Links DI 804 bredbandsrouter har inbyggt stöd för att automatiskt uppdatera IP-info hos definierad dynamisk DNS-tjänst (t ex dyndns el. dyn-ip). Är det någon som vet om det stämmer? Undrar också om det finns andra liknande produkter som har stöd för detta? Står i begrepp att köpa, men vet inte vilken!

 

// Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men dyndns progg fixar ju uppdateringen. Så varför vill du då ha funktionen i hårdvaran?

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, dyndns program känner av - om jag förstått saken rätt - om jag IP-adressen ändras på någon burk. Men min publika, dynamiska IP-adress kommer ju i det här fallet att ligga i min bredbandsrouter. Mina datorer kommer ju sedan att ligga "dolda" bakom denna enda publika IP-adress, med interna, typ 192.168.x.x adresser, som aldrig ändras.

Visserligen finns det någon form av program som kan "hämta" den publika IP-adressen från routern, men de är gratisprogramvara och jag är osäker på stabiliteten i sådana program. Dessutom är de inte specifikt skrivna för DI 804, så jag är inte hundra på om de kommer att funka.

 

// Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jg är inte riktigt säger på vad du söker, men:

 

Jag har en DI-804 och dynamisk dns-tjänst, nämligen dns2go. Den programvaran för dns2go känner av att min publika ip-adress ändras. Har inte klickat en gång.

 

Hoppas det hjälpte...

 

/ Esping

-------------------------------

Ford Fairlane: "Some people play hard to get. I play hard to want."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog stämma det, för jag har för mig att när "dns" tjänsten kollar, så går den mot nått cgi script på ex dns2go, och kollar det publika ip´t, så att det stämmer....Tror det iaf

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Det låter bra, men använder du då DI 804:ans inbyggda funktion för detta (om den nu finns) eller en liten klientprogramvara från dns2go installerad på din(a) burk? Är du nöjd för övrigt med 804:an? Och en fråga till: vilken ISP har du?

 

// Per

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Mathias Olsson

Hej!

Jag har en DI804 och en mine.nu(dyndns.org)address. Den vanliga uppdateringsklienten(DirectUpdate)funkar för mig, precis som för Esping. Det blir alltså det dynamiska IPt, inte det lokala.

Funktionen finns även i DI804 men jag har inte testat den än.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...