Just nu i M3-nätverket
Jump to content

AMD XP Palomino 1600+ "AGOIA"

force2

Recommended Posts

En AMD XP 1600+ (1400MHz) "AGOIA" är en trevlig liten rackare. Den är rejält överklockningsvänlig om man låser upp den, utan några som helst problem så kommer den upp i hastigheter kring 1800MHz.

Ska försöka kliva över 1900MHz-strecket med den - borde inte vara helt omöjligt, helst inte nu när temperaturerna utomhus/inomhus börjar bli relativt normala.

Hade tidigare en AMD XP 1800+ (1533MHz) "AGKGA" som inte gick att få ut mer än ca 1700MHz ur,

Ville bara säga det!

/f

Lite lustigt eftersom AMD Athlon 1.4GHz var exakt lika överklocksvänligt - och redan upplåst! :)

Men... Det hänger ju på så många fler saker än just processorn. Moderkort, minnen ja i stort sett all övrig hårdvara måste ju vara lika "med" på klockningen. Vilket operativsystem kör de flesta klockrarna? Win2k och Xp verkar ju inte vara så pigga på att öka takten vad jag har erfarit. :(

Vad är det för OS som Weyland skickat iväg nära 1 GHz??

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

Är man ute efter att få en rejäl "skjuts" i MHz vid överklockning så är det bara P4-baserade system som gäller ju nu.

Det är just AGOIA-serien som verkar vara den, hittills, mest överklockningsvänliga serien. Kan ju vara nåt att tänka på för de som funderar på att uppgradera till en 2000+ eller 2100+, är man lite "händig" så låser man hellre upp en 1600+ och får ut samma hastigheter till en lägre kostnad (inte direkt några gigantiska summor men iaf).

Vad gäller OS så är det väl fortfarande Win98SE som är det "bästa" för överklockning. Men själv kör jag med WinXP bara för att jag trivs bäst med det.

/f

En annan bra grej med just den här är att den tål att köras på lägre spänning än det som är original, just nu så kör jag den här i 1533MHz (11,5x133) på endast 1,6V (att jämföra med original 1,75V).

Kan ju vara bra för den som vill ha ett "svalare" system.

/f

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...