Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rätt tid/datum på bilderna?


_RiSK_

Rekommendera Poster

Jag har en Olympus c-2100 ultra zoom. Det jag stör mig lite på är att när man tankar ner bilderna så får dom tid och datum då man tankar ner dem. Jag vill ju gärna ha kvar det datum och den tid de skapades så man vet när de togs.

 

Går det att fixa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kamera jag använder sparar de inställningarna i en textfil.

 

fast om din kamera inte har någon klocka eller nåt så har jag svårt att tro att den vet vad det är för datum osv.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I själva bildfilen brukar det finnas en hel massa information om bilden - datum, klockslag, brännvidd, slutartid, bländare, blixt mm. Denna information påverkas normalt inte när du flyttar eller kopierar bilden. Formatet på informationen kallas EXIF och är åtkommligt från en hel del bildhanteringsprogram.

---/samoht

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kameran har inställningar för tid och datum, när man kollar vilka bilder som finns på kortet i kameran så ser man vilken tid och vilket datum de skapades, men när man tankar ner dem så får det datumet och tidpunkten för nertankningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Kollade det lite och i Photoshop 7.0 där kunde man få fram infon. Men jag lyckades inte i ACDSee. Vilket är synd eftersom jag använder det till att titta på bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat en CF-läsare som kopplas till USB, då syns CF-kortet som en "hårddisk" och när man kopierar filerna behålls datum och tid. Tankar man via USB får filerna datum och tid då de tankades ner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, om du tar "properties" får du inte fram det aktuella datumet då, när bilden togs??

 

Det funkar då iaf fin-fint för mig...

 

-- vad vore världen utan Pacman ??!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson skrev:

...Tankar man via USB får filerna datum och tid då de tankades ner.

Jag använder en Kodak DC-4800 när jag fotar och där har det _ingen_ betydelse om jag tankar ner bilderna med USB eller en PCI-adapter (kameran använder CF).

Fotona behåller bildinfon (Datum, tid, bländare, slutare m.m.)

Väljer jag egenskaper för bilden i ex. Mina bilder så finns infon där.

 

Använder ibland Adobe Photoshop 6.0 för att fixatill bilderna (följde med kameran)

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...