Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta Paradox


G2P

Rekommendera Poster

Vårt företag har länge använt Paradox (sedan 1993 i DOS, 1995 i Windows) som grund för vårt egenutvecklade kund/leverantör/order/förfrågan/offert - system. Corel ämnar visst skrota Paradox enligt Mikrodatorn. Visst fungerar kanske Paradox några år till men det är nog dags att redan nu se över vad vi skall ersätta det med.

 

I dagsläget har vi:

Paradox ver 9

max 10 användare

ett 100-tal av resp tabeller, rapporter, formulär

 

Är det någon som har bra tips på ersättare för Paradox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goran,

 

Såväl MS Access som MySQL kan vara av intresse.

 

Ska Ni bygga själva eller hyra in konsulter? Låt detta också vägas in i beslutet om ny databas.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Dennis!

 

Vi arbetar som provisionsbaserad agentur. Det innebär att vi har väldigt liten egen fakturering, så den delen sköts med ett eget program. Det innebär också att vi är helt i händerna på hur våra kunder och leverantörer arbetar och vi måste snabbt kunna anpassa oss till de metoder de väljer. Olika kund/leverantör-kombinationer arbetar dessutom på olika sätt.

 

Sannolikt är alltså att vi återigen bygger ett system själva (dvs jag..). Paradox-språket OPAL har en trevlig syntax som är en slags korsning av Pascal och Visual Basic så på det sättet ligger ju Access närmast till hands. Å andra sidan är jag inte helt förtjust i Access det lilla jag testat, men det kanske beror på att jag inte är van..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Paradox utvecklades en gång i tiden av Borland och såldes till Corel. Ungefär samtidigt lanserade Borland Delphi som är ett enormt mycket bättre vertyg än Paradox, dock saknas inbyggd databas på det sätt som Paradox har. Delphi har däremot ett mycket väl utvecklat stöd för databashantering. Om jag inte missminner mig, så används object pascal i Paradox? Det är i alla fall det språk som används i Delphi.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göran,

 

Ett klargörande:

 

I VB 5.0 / 6.0 /.Net skapar vi egna databaser mha Microsoft.Jet (databasmotorn) i filformatet MDB, som är samma filformat som MS Access har. Men vi arbetar inte i själva Access-programmet.

 

Vi byggr upp gränssnittet helt och hållet i VB och kopplar därefter databasen till gränssnittet mha av ett flertal tekniker såsom DAO , ODBC, ADO, ADOX och ADO.Net och med frågespråket SQL. Till detta tillkommer arbetet med att skapa rapporter.

 

I programmet MS Access kan vi snabbare ta fram en databaslösning mha guider och VBA (Visual Basic for application).

Har vi också Developer-versionen av MS Office 2000 eller XP kan vi skapa fristående databaser, dvs användarna behöver inte ha programmet MS Access installerat för att kunna köra databasen.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...