Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

anmäla virus


ns

Rekommendera Poster

Jag har ett antal frågor om virusmail.

 

1. Kan man ställa in Norton Antivirus att automatiskt sätta alla virusmail i karantän så man slipper få upp en gul ruta varje gång det kommer ett virusmail så man måste klicka "quarantine" och sen "finished".

 

2. I natt och under förmiddagen har jag fått typ 250 virusmail från en och samma person. Jag skrev då till honom och berättade det men fick då ett automatiskt svar från Telia att användarens mailbox är full och att jag ska försöka senare. Kan jag på något sätt anmäla direkt till Telia så att de spärrar adressen eller något?

 

3. Vad finns det för olika mailserverbaserade virusskydd? Är det för mycket begärt att be webbhotellet fixa ett sådant? Jag vet andra som har det. Jag får typ 20-30 virusmail om dan i snitt och är jäkligt trött på det.

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 2:

De flesta ISP:er har en adress som heter "abuse" dit man ska skicka denna typ av mail och även hackningsförsök mm.

Du borde kunna prova med abuse@telia.se.

---/samoht

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> I natt och under förmiddagen har jag

> fått typ 250 virusmail från en och

> samma person. Jag skrev då till honom

> och berättade det

 

Den personen har förmodligen inget att göra med det utan är nog ett offer, precis som du. Avsändaradressen talar nämligen inte om vem som skickat brevet, utan det talar bara om vad den som skickade brevet ville att det skulle stå där. Som avsändare kan du skriva så gott som vad som helst. Även andras adresser. Inga problem.

 

I bästa fall kan man se den riktige avsändarens ip-adress, men det är inte alltid man kan det heller.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att det ofta inte är rätt avsändare som står. Men samtidigt brukar det då som avsändare stå typ:

m95erhn <m95erhn@universitetet.se>

och inte namnet bakom m95erhn vad nu det skulle kunna vara.

 

Fast i detta fallet stod det som avsändare ett fullständigt namn. Dessutom fullkomligen sprutade det in mail från samma person så jag tog för givet att det var rätt denna gången.

 

På symantec.com står det dessutom:

"From:

The From field is a randomly-selected email address and may not be the legitimate sender."

vilket borde betyda att det KAN vara rätt avsändare? Iallafall tolkade jag det så med tanke på att det kom så helvetes mycket på en gång också.

 

Viruset i fråga var w32.yaha.f@mm så om någon vet mer om det så berätta gärna så jag slipper skicka iväg fler mail om det skulle komma fler attacker från en och samma person.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> The From field is a randomly-selected

> email address and may not be the

> legitimate sender."

> vilket borde betyda att det KAN vara

> rätt avsändare?

 

"Randomly-selected" innebär ju alltså att den har ett antal adresser att välja mellan och tar en av dem. Dessa adresser har den högst troligen hittat i adressboken, och i adressboken står ju inte bara e-postadresser utan även namn till personerna (vilket förklarar varför personens fullständiga namn stod som avsändare).

 

Visst kan det vara så att någon har sin egen adress i adressboken (eller någon annanstans i datorn där "viruset" letar efter adresser) och att den råkar ta just den adressen som avsändare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viruset i fråga var w32.yaha.f@mm så om någon vet mer om det så berätta gärna så jag slipper skicka iväg fler mail om det skulle komma fler attacker från en och samma person.

 

Du kan kolla på den här länken om detta virus som kallas lite olika hos olika Antivirusföretag.

 

http://www.viruslist.com/eng/viruslist.html?id=49928

 

Allt är på engelska.

 

 

Lycka till

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

w32.yaha.f@mm !

 

Telia ?

Det verkar som om många Telia-kunder har drabbats av detta virus denna månaden . .

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-25 02:01:02 av NilZon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...