Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilken brandvägg?

Danne

Recommended Posts

Jag är ute efter en brandvägg till mitt hemma-nätverk. Har med besvikelse testat mjukvarubrandväggar och vill därför ha förslag på en hårdvarubrandvägg.

Självklart har jag några krav:

*DHCP(klient och server), ska kunna få en ip-adress tilldelad via kabelmodem, samt dela ut adresser i nätverket.

*Ip Port Forwarding, möjlighet att kunna dirigera om anrop, så att tex. port 80 skickas till en specifik dator, och port 21 till en annan. Minst 30 portar måste kunna dirigeras, då många program och spel kräver kommunikation över ett flertal portar.

*DMZ, möjligheten att kunna exponera en dator genom brandväggen, utan att säkerheten blir lidande för övriga datorer.

*VPN Pass-through, Virtual Private Network genom brandväggen.

*Minst 4 switchade RJ-45 för det interna nätverket.

Viktigast av allt:

*Fullständig brandväggs-säkerhet. Möjlighet att skapa regler, blockera portar och externa ip-adresser, möjlighet att neka eller tillåta datorer i det interna nätet att ansluta till Internet vid vissa tidpunkter/dagar.

Eftersom det gäller en brandvägg för ett hemmanätverk, är jag inte beredd att betala mer än 2500-3000:- för en sådan lösning. Jag har sökt på nätet och hittat en modell från Check Point som verkar möta mina krav, men den tycks inte finnas att få tag på i sverige.

Jag är tacksam för alla förslag.

// Danne

Starta en gammal 486:a med två NIC och en floppy. Ladda in en linux brandvägg typ FreeSCO. Enkelt och har alla funktioner som du kräver. Kostnad? ca 400kr för en 10/100 svitch, för en gamal dator har du väll...

Både netgear FVS318 och Cisco PIX 501 verkar täcka mina krav. Då FVS318 är 3000 kronor billigare, så är det ett bättre alternativ. Kollar just nu upp återförsäljare i sverige.

Tack för er hjälp.

// Danne

• 4 weeks later...

Håller med jazzze om att en Linux-baserad lösning på nån gammal 486:a är det ultimata. Total flexibilitet och det är i princip omöjligt att växa ur den. Dessutom är det i princip gratis. Folk kastar ju 486:or efter en om man säger att man vill ha och nätverkskort behöver max gå på ett par hundralappar.

Behöver man många portar så verkar Linux nödvändigt såvida man inte vill punga ut med flera tusen. Och man behöver inte vara något Linuxfreak för att sätta upp en enkel brandvägg. Det finns distributioner som är anpassade för det och det är bara att följa instruktionerna. Billigt och enkelt alltså.

Om du har en gammal dator stående kan det vara värt att testa http://www.bbiagent.com/en/index.html

Jag har dock inte kollat om den möter alla dina krav när det gäller portforwarding osv men den är enkel att konfigurera.

/Stefan

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

Iof sant men då måste man ju köpa en hub,dom är ju billiga men ändå.

Bra att det finns alternativ och man råder ju ofta andra det man själv är van och har provat.

/Matte

Fast en 8portars miniswitch hittar du la för runt 500kr... å en gratis 486:a :)

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Sant,fast för några hundralappar till får man en snuttig router,slipper en burk som lever om,får en glad flickvän som vill slippa höra ljudet av en gammal fläkt på pc´n :)

/Matte.

Sant,fast för några hundralappar till får man en snuttig router,slipper en burk som lever om,får en glad flickvän som vill slippa höra ljudet av en gammal fläkt på pc´n :)

Men eftersom man kan ta ut nästan allting ur den, kan man stänga av den enda fläkten som finns (i nätagget) och då blir det ju tyst! Vill man kan man ju göra ett par strategiska extra hål i lådan så att man får lite cirkulation av sig själv med hjälp av den värme som utvecklas.

Sedan kan man ju om man vill ställa den i en garderob...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...