Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem


Dexter

Rekommendera Poster

Jag har satt upp en ny dator hemma och kopplat den till min router. Från den nya kan jag ansluta till dom andra datorerna, men från dessa kan jag inte ansluta till den nya. Jag har delat ut diskarna, men det hjälper inte... får bara svaret att nätverksadressen inte kan hittas....

 

Några tips???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att se till att alla datorerna är på samma subnät, förslagsvis

192.168.0.x (routern brukar ha IP 192.168.0.1 internt)

subnätmask: 255.255.255.0

 

Testa även att pinga dels mellan datorerna och routern och även mellan datorerna sins emellan. Lyser dioderna på routern/nätverkskorten?

 

Berätta mer om din konfiguration. Använder du DHCP eller fasta IP? Vad är det för OS? mm.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, dom ligger på samma subnät, fasta IP, W2k, dioderna lyster som solen själv.... Ping funkar utmärkt... men när jag försöker ansluta nätverksenhet så finns inte det nätverksnamnet.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma konfiguration som jag har och det funkar utmärkt. Det är inte några rättighetsproblem eller nåt (testa att välja "anslut som annan användare")? Fast IP-förslaget låter ju bättre.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och alla maskiner ligger i samma arbetsgrupp/worlgroup?

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansluter alltid med IP-adress och som annan användare för att få rätt login... Och båda ligger i samma arbetsgrupp...

Vetefan vad jag ska hitta på att testa härnäst.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du har samma problem som mig, men kolla min länk nedan. Det funkade på mitt nätverk som hade samma symptom som du beskriver.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=325643

 

// Alex

 

 

"It´s only cheating if you get caught!"

- Homer Simpson

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...