Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad erbjuder Windows XP utöver bättre stabilitet


Jan Friberg

Rekommendera Poster

Jag undrar om Windows XP ger några fördelar utöver bättre stabilitet?

Har funderat på att uppgradera från Windows 98 SE då jag irriteras över

alla krasher och konstigheter med det.

Men Windows XP kommer ju att kosta 1300 kr. Då ser man ju gärna att det

erbjuder lite mer. T.ex går det att ladda program snabbare? Andra fördelar? Finns det rentav nackdelar jämfört med Win 98?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 starka skäl från Microsoft:

 

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/professional/10reasons.asp

 

Varför uppgradera till Windows XP enl. Microsoft (förutom att de tjänar pengar på din licens):

 

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/professional/guide/featurecomp.asp

 

Är själv mycket nöjd med XP, som är mycket stabilt. Har bara ME att jämföra med. Med ME hade jag stora problem, bluescreen och hängningar som var relaterat till mina 512 RAM. I XP går det som på räls.

 

[inlägget ändrat 2002-09-01 22:27:36 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs lite inlägg om XP så kan du själv skaffa dig en uppfattning...

För övrigt gäller givetvis som vanligt vad Microsoft skrev finstilt vid lansering av en tidare windowsversion.

"Denna trycksak är enbart avsedd som information och innebär inga som helst åtaganden från Microsofts sida..."

Själv lessnade på W95Se för 4 år sedan och kör nu Peanut Linux 9.3, SuSE 8.0 och RH 7.3

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några få nackdelar:

Man behöver hyfsat modern hårdvara och massor av minne.

Äldre DOS-baserade program och främst spel fungerar dåligt eller inte alls I XP.

I övrigt ser jag bara fördelar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett DOS program som jag kan ha något intresse av att använda

(Dance of the Planets senaste uppgradering) och det har överhuvudtaget

inte gått att köra på vare sig Windows )8 first edition eller second edition. Därför står fortfarande min gamla 486 framme.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då och då fick jag upp ett fönster: "Warning! Your system is running out of memory". Trots mina 512 RAM. Som sagt med XP har det inte varit något problem.

I artikeln som Johan A. hänvisar till, så beskrivs problem om man har mer än 512 RAM. Men jag hade problemet med 512. Och lyckades aldrig lösa det med ME.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt köpa en OEM Win XP version och då köpa 256M RAM som hårdvara, detta skulle totalt ge 512M.

Jag hade tänkt behålla Win 98 SE på en

separat partition i alla fall inledningsvis. Det är alltså stor risk att Win 98 inte fungerar längre. Men det föreslogs ju lösningar på detta problem, dom bör väl fungera.

Jag tycker förresten detta är dåligt att ett OS slutar fumgera vid 512M och

att MS inte rättar till problemet. Nog visste man väl att datorer kunde få 512M installerade när man gav ut Win 98.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...