Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nu the e proplem va...


Egyptolog

Rekommendera Poster

satt för 10 min sedan och surfade runt lite...

rätt som det var stängs windows ner. utan förvarning. och en bluescreen med ett långt meddelande kommer upp...

 

Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

 

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Om detta är första gången du ser detta meddelande bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen bör du utföra följande steg:

 

Kontrollera att alla ny maskin- och programvara är korrekt installerad.

bla..bla bla..

 

Teknisk information:

 

*** STOP: 0xxxxxxxxA (0xE1973028, 0x00000002,

0x00000000, 0x8056FC47)

 

Påbörjar dumpning av fysiskt minne. Dumpning av det fysiska minnet är klart. Kontakta ..bla..bla..BLA!

 

Detta är inget meddelande jag längtade efter att få, men nu har jag alltså fått det, och fattar nada av vad som menas. Är det någon som kan tyda det åt mig?

 

När jag startade datorn igen fungerade det..än så länge iaf.

Ett meddelande dök dock upp nyss som berättade att datorn hade återställts från ett allvarligt fel och frågade om jag vill skicka felrapport till mr gates eller ej...vilket jag inte har någon större lust med...

 

men det fanns en knapp för att se teknisk information. tryckte på den och fick upp en ny ruta;

 

Felsignatur:

BCCode : a BCP1 : E1973028 BCP2 : 00000002 BCP3 : 00000000

BCP4 : 8056FC47 OSVer : 5_1_2600 SP : 0_0 Product : 256_1

 

 

Följande filer ingår i den här felrapporten:

C:\WINDOWS\Minidump\Mini090102-01.dmp

C:\DOCUME~1\Egyptolog\LOKALA~1\Temp\WER5.tmp.dir00\sysdata.xml

 

VAD beror detta fel på? Och hur åtgärdar jag?

 

MYCKET tacksam för svar.

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-01 03:34:49 av Webbmastern]

 

[inlägget ändrat 2002-09-01 03:36:33 av Egyptolog]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat någon ny hårdvara?

Har du uppgraderat ditt BIOS? Jag har för mig att du har en Dell och med "Service tag"-nr är det lätt att hitta uppgraderingar hos Dell:

 

http://www.euro.dell.com/countries/se/sve/gen/default.htm

 

Om stopp-fel IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan du läsa mer här:

 

http://www.aumha.org/kbestop.htm

 

Microsoft skriver så här:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;q314063

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som bara var nyfiken (kör linux sedan 1998) tycker att följande rader från det finstilta i en Microsoftbroschyr för en ny version av Windows är tänkvärda:

"Denna trycksak är enbart avsedd som information och innebär inga som helst åtaganden från Microsoft sida..."

har du dessutom Dell kan jag bara beklaga :-( tyvärr. Hårdvaran är billig

Men har Du Dell vänd dig till Dell supporten

erik

 

http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/peanut/Peanut-Linux-9.3/iso/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att jag kör Linux var att jag råkade ut för ungefär samma sak som du 1998 med W95SE och en "Märkesdator", därefter misslyckades med att installera NT4 och sedan nån månad senare lyckades installera Linux. Nästa steg var att bygga en dator själv, viktiga komponenter som moderkort, grafikkort, ljudkort utvalda från tester hos Toms Hardware och Anand Tech för stabilitet och kompatibilitet, vad det gäller grafikkortet också för bildkvalite (dvs ej snabbhet) sen dess aldrig mer problem. Den stora fördelen med Linux är att är en distribution instabil (tex RH6.0) så är det bara att byta till en annan, just nu kör jag SuSE8.0 och RH7.3 samt Peanut 9.3 alla funkar bra.

Erik

Only for Fun

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det måste ju vara något jag installerat nyligen för problemet har aldrig kommit upp innan...

 

någon ny hårdvara har jag inte installerat så det kan det ju knappast vara...

 

jag trodde man kunde få ut var felet låg med hjälp av alla koder...

 

får inte ut så mycket info från sidorna du tipsade om maraton men det beror nog på mig. kan någon vara snäll och sammanfatta?

 

tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dell dimensionn 8100

p4 1600 256mb

geforce2mx

soundblaster live value

win xp

 

har nyligen uppdaterat grafifkortets drivrutiner.

 

ett av de senaste programmen jag installerade var ps7.

detta kan jag inte starta längre då det står "your serial has expired"...

har bara haft det i ca 2 dagar...

 

kan någon länka till rätt drivrutiner till ljudkortet?

 

tack...

 

[inlägget ändrat 2002-09-01 14:55:44 av Egyptolog]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma ljudkort i min Dell. Men har nu bytt till ett nyare. Jag hämtade aldrig några ljudkortsdrivrutiner från Dell, utan jag använde de som finns i XP.

Har du uppgraderat till senaste BIOS?

 

Jag kan tillägga att jag också hade samma fel som du beskrivit här tidigare, efter att jag installerat XP. Felet uppträdde några gånger i början för att aldrig mer återkomma. Jag gjorde ingen åtgärd, utan ignorerade det. Och som sagt försvann det.

Kanske det är Dell-specifikt då man installerar ett nytt operativsystem? Jag fick min Dell med ME förinstallerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...jag avaktar nog också för att se om det händer nåt...gör det inte det så är det ju bara att glida vidare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...