Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mitt, Epox eller Samsungs fel?

tjoff

Recommended Posts

Hej!

Jag har hittat problemet som jag beskriver i min ganska nyligen startade tråd "nu igen..." som finns här: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=327264

Problemet var att när jag stoppade i Samsung minnet lyckades på något sätt en pig på ram-'slotten' att fastna på ram minnet och därmed förstöra ram-minnet eftersom "plattan" som ska ha kontakt mot piggen har lostnat.

Men vems fel är det?

Jag tycker inte att jag stoppade i minnet fel, jag har gjort det på samma sätt i alla år och jag har då aldrig varit med om något liknande.

Om vi utgår ifrån att det inte var mitt fel, så har jag ingen aning om det är ram minnets (samsungs) eller moderkortets (epox) fel.

Det skulle ju kunna ha minnets fel om "den plattan som förstörde moderkortet" stog ut på något sätt.

Eller moderkortets fel om "en av dess piggar förstörde minnet".

Ram minnet har 2 "plattor" som är trasiga. En där piggen fastnade och en annan där 'bara' halva plattan är borta (ena piggen var en bit ovanför mitten och den andra ganska långt ner). Båda på samma sida.

Om det var mitt fel, borde jag inte ha förstört många fler plattor/piggar - hur kan man lyckas förstöra 1 och en halv pigg av 168?

Om det inte är mitt fel, hur ska jag kunna kräva tillbaka pengar?

Kommer jag att kunna få ersättning för både moderkortet och ram-minnet om det epox fel? (eller tvärt om) - eller är det för mycket att hoppas på?

Det värsta är att det är min kompis dator som blir invalid nu i ett tag framöver.. känns inte bra :(

Jadu, det är alltid en rysare och dona i andras maskiner.

Det går ju inte att stoppa in ram-minnet på så många olika sätt, och trögt brukar det vara också, men moderkortet borde vara gjorda så att dom klarar det, spontant känns det som att det är moderkortets fel - en pig ska inte lossna utan extraordinärt våld. Eller är moderkortets slott helt? För annars verkar det vara dålig lödning på minneskretsens "platta"

Om jag använder min fantasi, så kan jag tänka mig att man kan trötta ut en "platta" på minneskretsen om man vickar den fram och tillbaka i sidled när den sitter i slotten, men det hade du ju inte gjort.

Skulle tippa att en rätt tekniskt avancerad undersökning krävs för att fastställa vari felet sitter, så jag antar att du får lita på handlarens välvilja om du får byta ut den eller inte.

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

Jadu, det är alltid en rysare och dona i andras maskiner.

jupp, det e hårt att vara datorintresserad då ens kompisar inte är det ;)

Moderkortets slott ser helt helt ut förutom den pigg som följde med ram-minnet. Lite snopet.

Får se vad dom säger

Tjoff

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...