Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nu igen...


tjoff

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har jag klantat till det igen :(

Var ute idag med en kompis och köpte ett stycke 512 mb ram (Samsung 2700) eftersom hans tidigare 2*256 inte fungerade tillsammans (men båda var för sig).

 

Första gången datorn startade med det nya ramet pep den. Inte ovanligt tänkte jag, stängde av, tryckte på prylarna (inkl. GF4at som tyvärr måste tas ut varenda gång man ska göra nåt med ram minnena pga. storleken). Nu kom det inget pip, men moderkortets "post code display" lös inte och efter ett par sekunde stängdes datorn av - det gör den inte då den piper.

 

Vad jag har gjort:

Resettat cmos.

Bytt grafikkort.

Testat alla 3 st. ram-moduler ensamma.

Avbelastat nätagget genom att stänga av ett par fläktar (tror dock inte att det är där det ligger).

 

Då datorn piper så står det C1 på "Post code displayen" vilket står för "memory detect".

 

Det som jag kan tänka mig att det är är moderkortet och processorn.

Processorn har vi inte rört över huvud taget så jag ser inte varför den skulle ha slutat fungera. Samma sak med moderkortet, bortsett från att vi har bytt grafikkort och ram minnen, men inget ovanligt har skett under installationerna och jag förstår verkligen inte hur något över huvud taget skulle ha gått sönder (har även jordat mig med chassit hela tiden).

 

Om ingen del i datorn är trasig så ser jag ingen lösning på det hela. Men jag ser inte heller vad eller hur det skulle ha gått till.

Är tacksam för alla ideer och förslag.

Har tyvär inte tillgång till någon annan dator med DDR ram.

 

Moderkortet är ett Epox 8K3a+ processorn en XP 2000+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har hittat felet, men vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

 

har skapat en ny tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=327293

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...