Just nu i M3-nätverket
Jump to content

outlook problem

harrykurry

Recommended Posts

jag har har börjat på ett företag där vi använder exchange som mailserver. När jag vill hämta hem mail så hänger sig hela datorn i flera minuter. alltså outlook drar typ 100% cpu när den hämtar hem mail. har man typ 20 mail att hämta på morgonen så är det bara att gå och läsa tidningen ett tag...

När man poppar mail så är det inga problem, har ingen erfarenhet av exchange tidigare men de jag pratat med om detta säger att det är något man får leva med när det gäller exchange. ska det verkligen behöva vara så?

kör win2000 sp2 och office 2000 sp2.

Nej, så behöver det inte vara. Jag kollar själv min mail mot en exchangeserver kontinuerligt via Bonet och det är inga problem alls.

Vill du bara köra exchangekoppling och låta mailen ligga kvar på servern eller arkiverar du dem också hemma? Då kan det ta tid eftersom den sätter igång och laddar en massa filer. Kolla inställningar under verktyg --> alternativ --> datafiler.

Vad har du för lina?

• 4 weeks later...

Lustigt. Vi har samma problem med lite modifikation:

Vår exchange 2000 server fungerade smärtfritt till den dagen då jag öppnade pop3-porten i vår brandvägg. Första tre-fyra dagarna funkade allt fint. Men sedan är det stopp. Så fort man försöker hämta mail med pop3-protokollet, så börjar store.exe-processen att äta minne och göra en hel del o/i-reads. Detta håller på i 12 (!) timmar varefter den lugnar ner sig igen. Så fort man går in och försöker kolla posten med pop3 börjar det om igen...

De övriga protokollen funkar fint.

Är det någon som har något tips???

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...