Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GeForce4 PCI?


Heinek

Rekommendera Poster

Har en dator med bara pci port.. så är Pixelview GeForce4 MX420 64Mb DDR TV-out PCI något att hänga i granen? om man jämför med agp korten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för processor? och grafikkort?

Det finns ju en risk att ett GF4 MX420 ej ger märkbar förbättring pga av långsam processor och TV-uten på GF 4 är om man läser lite inlägg här sämre än på både Matrox och ATI.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det är för tillverkare spelar mindre roll.. letar bara efter ett bra grafikkort som är pci baserat, verkar inte finnas så många. Har en celeron preocessor på 1.4 mhz och ett voodo3 pci grafikkort

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det :D Så vad är det som gör att gf4 korten har så dålig tv out? om man jämför med andra kort? Var ju inte heller tv-uten som var det viktigaste utan prestandan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att istället för att som GF2-korten, ha en separat krets (ofta Chrontel 7xxx) för tv-ut, så har GF4 MX-korten (tror det bara är MX det gäller) tv-ut chippet integrerat i grafik-processorn. Detta gör att programm som tv-tool som kan ta bort sorgkanterna på tv-ut inte fungerar med dom korten.

 

M.a.o. GF4MX ger svarta kanter runt tv-bilden p.g.a. att man måste använda nvidias egen mjukvara för tv-ut... och den suger!

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok :) Men tillbaks till själva prestandan i övrigt på kortet.. som grafikkort, skillnaden på ett gf4 pci/agp kort? Alltså rent prestandamessigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det moderkort som klarar Celeron 1.4GHz (enligt min gissning tillverkade 2001 eller 2002)

och saknar AGP!

Mitt ABIT BP6 Celeron moderkort från 1999

-- har AGP

-- men stöder bara Celeron tom 533MHz

Only for Fun

Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om han har integrerad AGP-grafik, alltså ingen AGP-port.

 

Msh K Arne S

________________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

[inlägget ändrat 2002-09-01 13:14:30 av K Arne S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra det, har ett integrerat agp kort i datorn.. hurra... Så är det stor skilland mellan ett agp/pci grafikkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett GF2 MX400 PCI och märker ingen skillnad i prestanda på det och dom likadana AGP-korten jag haft. Får ~2300 3dmark med detta PCI-kort och en celeron 1300 och fick förrut ~2100 3dmark med ett likadant AGP-kort och en duron 800.

 

Kan dock inte uttala mig om GF4-PCI.

 

.:def:.

http://users.du.se/~h00petwa/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...