Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

e-post och Nokia 7650

FraGGenstein

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag försöker att sända e-post direkt från min telefon (Nokia 7650),alltså inte via comviqs wap-portal, och får det inte att fungera. Har pratat med comviq vid ett flertal tillfällen om detta, utan att ha löst problemet.

Här följer mina inställningar, ta gärna en titt, och kom med förslag på andringar eller dylikt:)

Inställningar för "kopplingspunkt" (anslutning):

Anslutningsnamn = e-post

Databärare = GPRS

Koppl.punktens namn = isplnk1.swip.net

Användarnamn = gprs

Efterfråga lösenord = Nej

Lösenord = internet

Verifiering = säker

IP-adr. till gateway = 130.244.196.90 (har provat med ett flertal andra adresser som jag fått från comviq, utan resultat)

Startsida = ingen

Anslutningssäkerhet = av

Anslutningstyp = Tillfällig

E-post inställningar (använder ovanstående anslutning för att koppla upp...):

Brevlådans namn = Brevlåda

Använd koppl.punkt = e-post

Min e-postadress = esko_v@telia.com

Utgående server = smtpserver.swip.net

Sänd meddelande = omedelbart

Kopia till mig själv = Nej

Inkludera signatur = nej

Användarnamn = u21113914 (från internet leverantören Com-Hem)

Lösenord = **** (från internet leverantören Com-Hem)

Inkommande server = m1.211.telia.com (har även provat med 213.67.192.241 här)

Brevlådetyp = POP3

Säkerhet = av

Säker APOP-inloggn. = av

Tackar på förhand för alla förslag:)

Esko V

[inlägget ändrat 2002-08-30 18:02:08 av FraGGenstein]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant, Telia kanske inte accepterar POP-anrop som kommer från en annan operatör? Tele2 gör det inte, tex... Hos Tele2 anger man en annan TCP-port. Mitt tips är att du ringer Telias kundtjänst och frågar dem. Felet ligget (nog) inte hos varken Nokia eller Comviq/Tele2.

Länk till kommentar

> Rent spontant, Telia kanske inte

> accepterar POP-anrop som kommer från

> en annan operatör?

Jo, det gör de. (Jag testade nyss.)

> Tele2 gör det inte, tex...

Jo, det gör de.

> Hos Tele2 anger man en annan TCP-port.

Tidigare var det så, men inte efter slutet av år 2000.

> Mitt tips är att du ringer Telias

> kundtjänst och frågar dem. Felet

> ligget (nog) inte hos varken Nokia

> eller Comviq/Tele2.

Problemet, som jag förstod det, var att han inte kunde skicka post, med smtpserver.swip.net, så där är inte Telia inblandade alls.

Länk till kommentar

Hmm... Jag märkte precis att de verkar ha gjort så att smtpserver.swip.net inte funkar alls utifrån (eller så är det för tillfället något fel på den). På port 110 funkar det, men på port 25 säger den no route to host... hmm...

Om du försöker skicka ett brev till någon på @swipnet.se skulle du kunna prova med mailgw.swip.net som utgående server. Om du försöker skicka till någon på @telia.com kan du prova mail1.telia.com. Bara som ett försök. Om det går bra så har du antingen fått fel utgående server av Comviq eller så ligger den nere för tillfället.

Länk till kommentar

Med Telia POP3 mail och Comviq mobilabonnemang går det att skicka och ta emot mail, utan att använda sig av Comviqs WAP-portal.

De inställningar jag gjort i min telefon (Ericsson) är samtliga Telias för POP3 (inkommande server har jag angett dess IP-adress), UTOM en inställning och det är SMTP-server (utgående server) som jag angett till smtpserver.swip.net

Har precis testat att maila.

En inställning som kan vara knepig är att ange lösenordet för mail-kontot, eftersom det är en blandning av gemener, versaler och siffror och man ser bara * i displayen.

En idé är bättre än ingen alls!

Länk till kommentar

Tackar för alla inlägg.

Tyvärr så har jag inte fått det att fungera. Lite mer upplysningar: Jag kan varken läsa eller skicka e-post med dom aktuella inställningarna. Jag förstår att jag kanske inte kan läsa inkommen e-post via mobilen p.g.a att ComHem kanske inte har stöd för detta, men att skicka borde ju gå ändå, då ingenting skickas via ComHem, utan via Comviq.

Jag här även visat mina intällningar för Comviqs kundservice via e-post, men det enda förslag dom har kunnat komma med är andra ip-nummer till "ip-adr till gateway", dock utan resultat.

Jag får väl vänta tills Comviq lyckas sätta upp en guide till Nokia och e-post på sin hemsida, för än så länge finns det bara en för T-68 där...

Tack igen

Esko V

Länk till kommentar

"Jag förstår att jag kanske inte kan läsa inkommen e-post via mobilen p.g.a att ComHem kanske inte har stöd för detta, men att skicka borde ju gå ändå..."

Båda vägarna ska gå anser jag. För mig som har Telia och Comviq fungerar det. Och Telia och ComHem är samma ägare.

Den IP-adress jag upgav då jag skapade datakontot gprs var 130.244.127.161 (som DNS-adress. I Ericsson anger man ingen IP till gateway). För övrigt ser mina inställningar likadana ut.

E-post-inställningarna ser också likadana ut, utom Inkommande server POP3 där jag angett IP-adressen (inte m1.xxx.telia.com)

Fungerar din GPRS-uppkoppling för övrigt?

Kollat att lösenorden är korrekta?

En idé är bättre än ingen alls!

Länk till kommentar

Yep..GPRS uppkopplingen fungerar alldeles utmärkt (wappen fungerar alltså), men inställningarna för den kopplingspunkten är ju något annorlunda (användarnamn, lösenord).

Hur som helst, jag provade att ändra ip-numret till den som Du använder, och nu när jag försöker att skicka post så dyker det upp ett felmeddelande som lyder "GPRS: Tillfälligt operatörsproblem". Kanske Comviq har problem eller så har jag dålig nät täckning.

Jag ska prova igen vid annat tillfälle och på andra platser för att se om det gör någon skillnad. Jag rapporterar mina resultat här...kanske kan det i framtiden hjälpa någon annan med liknande problem.

Tackar

Esko V

Länk till kommentar

*lägesuppdatering*

Ok, nu har jag gjort små framsteg. Genom att ändra alternativet "Verifiering" i anslutningen från "säker" till "normal" kan jag nu koppla upp mig mot min e-post server och och ta emot och läsa e-posten.

Att skicka e-post går dock fortfarande inte. Varje gång jag försöker så dyker upp ett felmeddelande som lyder:"Allmänt: systemfel, försök senare", vad nu detta betyder...

To be continued...

Esko V

Länk till kommentar

"Ok, nu har jag gjort små framsteg."

Tack för att du håller oss uppdaterade!

Jag tittade vad som stod hos mig och det var "Normal". Fast det har jag aldrig valt utan det är en default inställning.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...