Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rensa på e-postservern?


Chakotay

Rekommendera Poster

Någon har skickat ett mail som är så pass stort att det inte går att ladda ner till mitt Outlock Express. Epostservern tycker av allt att döma manövern tar alldeles för lång tid via mitt modem... och bryter efter ett tag.

Kan jag på något sätt "titta in" på servern och radera eländet där?

Eller finns annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Chakotay!

 

Ett annat sätt att "sila" sin e-post är att ta hem gratisprogrammet från länken:

 

http://www.mailwasher.net

Det kollar även virus mm.

 

...eller ett tips till om hur man blir av med oönskad mail

innan man tankar ner den till datorn: Din server har en

hemsida där du kan skriva in din e-post Konto-id och

Lösenord. Då får du opp en sida som visar all din e-post.

Du bokar för den post du ej vill ha och klickar på Radera.

 

...eller kolla av mailen

innan man tar ned dem till pc:n med programmet som heter Email

Remover och kan laddas ned gratis från

http://www.eremover.bizhosting.com/.

 

Därefter loggar du ut, och öppnar ditt e-post program.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.mailwasher.net

Det kollar även virus mm

 

Mailwasher gör mycket, men det kollar inte virus!

 

Mailwasher stämmer av den förmenta avsändaren mot tre olika blacklisttjänster och flaggar spam med en mycket hög träffprocent. Defaultmässigt.

 

Men Mailwasher gör ingen som helst viruskontroll. Tro inget annat.

 

Den som inte har ett virusskydd lokalt installerat lever mycket farligt i dessa dagar. Det trodde jag faktiskt att de flesta visste, men ack!

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

LarsW!

 

Jasså, jag hämtade tipset från TipMail. Tyvärr har jag inte testat det där själv. Det var någon som hade det där installerat och påstod det där om viruskoll. Men, men, det var tydligen fel! :)

 

Den som inte har ett virusskydd lokalt installerat lever mycket farligt i dessa dagar. Det trodde jag faktiskt att de flesta visste, men ack!

 

Jodå, nog vet jag att man lever farligt. Hade McAfee Antivirus länge installerat på min burk, men blev så trött på det att jag slängde ut det. När jag skulle uppdatera det en dag så fick jag blå skärm. Sedan har jag inte blivit färdig att skaffa något nytt, för att jag misstänker att mitt McAfee är för gammalt. Version fyra eller något sådant har jag för mig det är.

 

Kör online virusscan sedan dess och har inte drabbats av något virus än så länge. Öppnar inga misstänkta mail från folk jag inte känner och inte heller klickar jag på misstänkta bifogade filer.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

[inlägget ändrat 2002-08-30 20:41:12 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

MailWasher hittar så vitt jag vet bland annat IFrame-säkerhetshålet, så, den stoppar kanske ett par virus, men, jag håller definitivt med om att man bör ha ett antivirusprogram installerat.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tips!

 

Jag har bara kollat lite hastigt nu i natt men fått intrycket att det bara är med PopUtil man kan läsa meddelandet också?

 

Är alla de här programmen garanterat skvallerfria?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De andra programmen vet jag inget om, men PopUtil har jag ju skrivit själv, så det kan jag svara för.

 

PopUtil skrev jag för att jag behövde ett sådant program och jag använder det rätt flitigt själv. Det är garanterat skvallerfritt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som inte har ett virusskydd lokalt installerat lever mycket farligt i dessa dagar. Det trodde jag faktiskt att de flesta visste, men ack!

 

Jag instämmer, hade jag inte haft Norton Antivirus så skulle min dator vart smittad flera gånger om dagen, tycker verkligen att det är synd att det är så svårt att stoppa spridingen av virus.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag instämmer, hade jag inte haft

> Norton Antivirus så skulle min dator

> vart smittad flera gånger om dagen,

> tycker verkligen att det är synd att

> det är så svårt att stoppa spridingen

> av virus.

 

Och ändå är det så enkelt... Bara att använda ett e-postprogram som inte har stöd för virus.

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-31 19:58:21 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Appropå det.. Ibland i PopUtil (1.05) så visar den "-inget-" på från/ärende/datum på nya brev (sedan senaste uppdateringen/anslutningen). En ny instans av programmet så fungerar det bra.

 

Jag har inte lyckats reproducera det (eller försökt så mycket) så jag vet inte exakt när det händer.. :)

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Esuk!

 

Jag instämmer, hade jag inte haft Norton Antivirus så skulle min dator vart smittad flera gånger om dagen, tycker verkligen att det är synd att det är så svårt att stoppa spridingen av virus.

 

Om inte det funnits folk som öppnar allt som de får i sin e-post så skulle virus säkert inte få någon vidare spridning.

 

De flesta virus sprids ju med e-post.

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

[inlägget ändrat 2002-08-31 20:36:31 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Thomas Tydal!

 

Och ändå är det så enkelt... Bara att använda ett e-postprogram som inte har stöd för virus.

 

Vad finns det för några bra e-postprogram som man kan använda?

 

Jag kör Opera version 6.0 nu och ser att det finns ett e-postprogram inbyggt i webbläsaren. Är det något att lita på i virussammanhang?

 

Skulle gärna vilja slippa använda Outlook Express, eftersom det är så tacksamt att sprida virus via.

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ändå är det så enkelt... Bara att använda ett e-postprogram som inte har stöd för virus.

 

Ibland får man inte välja själv, t.ex. på jobbet, har någon bestämt att Outlook skall användas får man snällt installera virusprogram och stå ut ...

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder!

Om inte det funnits folk som öppnar allt som de får i sin e-post så skulle virus säkert inte få någon vidare spridning.

 

De flesta virus sprids ju med e-post.

 

Där har du helt rätt, men ta min farsa t.ex. han har klickat på vartenda virusmail han fått de senaste 6 månaderna, trots att jag sagt till han att akta sig för sådant som han inte känner igen, trots mina varningar så kan han bara inte undvika att klicka på ett mail.

 

Varför läser min farsa virusmailen trots att jag sagt till han ??

är han nyfiken ?

klarar han inte av att ha oöppnade mail ?

är han glad över att han får ett mail och klickar på det i ren glädje över att någon skickat till honom ?

 

Finns säkert flera faktorer som spelar in på varför "folk" öppnar virus mailen.

 

(Tillägg: givetvis har jag fått farsan att installera ett virus program.)

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...