Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intel Celerons FSB


anasazi

Rekommendera Poster

Hej

Har skaffat en Celeron på 1,2GhZ och undrar lite saker om det här med FSB. Nu kör min processor med 100MhZ FSB men vad händer om man sänker respektive höjer till 66/133MhZ. Om mitt moderkort inte klarar av 133MhZ, vad händer då?

Det käns som jag inte får ut all kraft ur processorn som jag egentligen skulle få?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att höja fsb lite i taget 5-10 Mhz

tills du når taket, sen kan du ju höja v-core och kanske höja lite till på fsb'n...det är lite pussel att överklocka.

Jag själv kommer inte högre än 118 fsb på min cel.1300 som då går upp i 1543Mhz

med oförändrad v-core 1,5.

 

 

//Roger

 

 

"Just because you're paranoid doesn't mean some one isn't out to get you..."

-- Unknown

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det där med att klocka är ju lite grand av "vetenskap", men det är viktigt att tänka på att om det inte finns manuella inställningar på moderkortet för CPU:PCI-divider så kan det ibland vara omöjligt att köra en CPU i FSB 123MHz - men det är däremot möjligt att köra den i FSB 133MHz. Det kan (inte alldeles säkert) bero på att CPU:PCI-dividern är 3 mellan 100-132MHZ FSB medan den blir 4 från 133MHz och uppåt.

 

Detta kan göra att PCI-bussen går i 123/3=41MHz vid just 123MHz, medan den går i 133/4=33MHz vid 133MHz. PCI-buseen är gjord för att köras i just 33MHz.

 

Om nu CPU'n och moderkortet klarar av 133MHz FSB (vilket är relativt vanligt på en Celeron1200) så skulle din CPU snurra på i 1600MHz, jag skulle dock gissa på att du får höja spänningen (Volt) för att lyckas med den överklockningen - ha koll på temperaturen!!!!!

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...