Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RDP-klient på Linux


Anp

Rekommendera Poster

Hur märkvärdigt är det att installera en basicversion av nån Linuxdist på en några år gammal maskin och lägga på en RDP-klient för att köra mot en terminalserver med Windows 2000 eller .NET?

 

- Hur mycket diskutrymme krävs?

- Går det att duplicera installationen på nåt smidigt sätt till fler klienter?

- Fungerar alla "systemtangenter" som Alt+Tab, Ctrl+Alt+Delete osv?

- Hjulet på musen?

- USB eller seriella enheter som scanners och digitalkameror?

- Spin-down av hårddisken?

 

\\Anp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken distribution du väljer. Vissa distributioner installerar mängder med program, medan andra kör på den mer minimalistiska varianten och bara installerar själva grundsystemet. Själv föredrar jag den senare varianten, men det är en smaksak. (obs att det är standardinstallationer jag skriver om, en standardinstallation av exempelvis RedHat och Debian blir två helt olika saker - RedHat installerar drygt 1Gb med program, Debian ger dig ett system på ett par hundra Mb och låter dig själv installera de program du behöver.)

 

-Duplicera installationer går säkert att förenkla på något sätt, det är ju inget hinder att köra t ex ghost på en linuxmaskin, men det finns säkert andra sätt också.

 

-Alt-tab är ingen standardkombination i Linux för att växla mellan fönster, men om du kör t ex KDE så kan du få motsvarande funktion där. Ctrl-Alt-Del kommer i de flesta fall att boota om datorn.

 

-Hjulet på musen bör inte vålla några problem.

 

 

-Vad gäller scanners och digitalkameror så beror det på vilka märken/modeller det gäller. Sök på google efter kamerans namn + linux så hittar du nog information och erfarenheter från andra användare.

 

-Osäker på om man kan köra spin down av en ide-hårddisk, men scsi har ett sådant kommando som kan användas.

 

En RDP-klient jag hittade är rdesktop, se

http://www.rdesktop.org/

 

För att svara på den första frågan, att installera linux är inte märkvärdigt! Det beror kanske iofs på vad du menar med "några år gammal maskin", men är det en pentium-klassdator eller bättre så bör det vara lugnt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tack för utförliga svar.

 

Jag hade helst sluppit att använda Ghost av kostnadsskäl.

Har hört att det finns nåt som kallas för Kickstart.. kanske? (inte Amiga)

 

Alt-Tab är en standard för att växla mellan fönster i Windows, och eftersom jag endast kommer att använda Linuxen som tunn klient mot en terminalserver är det viktigt att det inte finns nåt i Linux som filtrerar bort de här tangentkombinationerna.

Ctrl-Alt-Del likaså.. Men det finns säkert inställningsmöjligheter för detta.

 

Spin-down trodde jag inte fanns för scsi-diskar, bara ide :)

Grejen är att om Linux behöver skriva i loggar eller RDP-klienten tramsar sig med nån diskcache så kommer inte disken att gå ner i törnrosaläge.

Det hade varit gôtt om den hade gjort det så snart man loggat in sig.

Tyst och lugnt. :)

 

Hårdvaran vi pratar om är det mesta från hopplockade Networkdatorer P100/32/850 till rätt fräscha märkesburkar.

 

 

Har funderat en del på disklösa klienter också.

PXE-boot och så.. men det är nog överkurs.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ta dig en titt på Knoppix som på en cd skiva och inte kräver någon hårddisk... Fungerar väldigt enkelt och smidigt och är ett fullt fungerande system som är väldigt lätt att konfa (snarare svårt att misslyckas med :) ) kör det själv som terminal mot en terminalserver med rdesktop som medföljer +massor med andra program och fönsterhanterare

 

http://www.knopper.net/knoppix/ hemsidan är på en härlig blandning av tyska och engelska :)

 

Kan tillägga att jag kör på en celeron466 med KDE och massa program öppna men det finns mycket enklare fönsterhanterare som gör att äldre datorer också fungerar utmärkt...

 

HOppas att det kan vara nått för dig..

----------------------------------------

Besök gärna min hemsida http://www.pcguiden.cc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...