Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program som studsar tillbaka skräppost ???


Tant Klant

Rekommendera Poster

Kan någon tipsa om ett bra och fungerande program som svartlistar avsändaren och studsar tillbaka oönskade mail?

 

Jag har kört Mail Washer ett tag men det fungerar dåligt med "tillbakastudsningen". Tanken är ju att avsändarna ska tro att min mailadress (som jag INTE vill byta) inte finns och därmed så småningom ska ta bort mig från sina listor.

 

Jättetacksam för tips blir jag eftersom jag håller på att drunkna i hundratals skräpmail varje vecka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan studsning måste nog ske av den mottagande mailservern (dvs den du får dina mail genom). Den kan då ge något lämpligt meddelande, typ "550 Mail rejected". I annat fall vet nog spammaren redan att mailadressen fungerar (tekniskt sett).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du använt Mailwasher? Jag började själv med det i våras. Till en början trodde jag att studsen inte hade effekt, men efter en tid började skräpet faktiskt minska i volym.

 

Från ett trettiotal om dagen är jag nu nere i 5-10 spambrev per dygn. Det tar tid att försvinna ur spammarnas register, men att bouncen fungerar har jag ingen anledning att tvivla på.

 

Använder du dig av funktionen "Check the orgin of the email against DNS spam blacklist servers" så får du dessutom automatiskt kontroll av avsändarna. Denna funktion fångar upp så gott som all spam till mig.

 

 

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter som ett program som jag vill ha, har ni någon länk till vart jag kan ladda hem antingen programmet eller om det kostar pengar en shareware att testa ?

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glom studsar. I 99% av fallen kor de med en falsk avsandaradress. Och da gor det ingen nytta. I vissa fall sa drabbas aven oskyldiga. Ett stort svenska mediaforetag drabbades av en Mail-DoS attack for nagot ar sedan Ett par spammers anvande deras adress som avsandare. Nar det borjade studsa runt 50,000 mail i timman la sig deras mailserver pa rygg. Om du skall slass med spammers, gor det pa ett annat satt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en mailserver duckar pga spam struntar jag ärligt talat i. Det är inte mitt problem. Mitt problem är att jag får spam och vill bli av med det. Du fungerar studsar. Så är det bara.

 

Förr eller senare tas nämligen din adress bort från allt fler spamregister eftersom de oskyldigt drabbade servrarnas ägare gör trace och complaint på spammaren som använt deras namn. Tacka och ta emot.

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en ganska naiv syn på hur spam och spammare fungerar... Läs gärna nyhetsgruppen news.admin.net-abuse.email, det är lärorikt (man kan dock inte läsa allt pga den höga trafiken).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser ett antal nyhetsgrupper -brev och webbställen i ärendet och vet hur både spam och spammare fungerar. Därför undrar jag på vilket sätt du anser att jag är naiv?

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs Coldbringers inlägg ovan. Det som står där är helt korrekt. Den domän jag själv administrerar har en gång drabbats av att någon använt falska avsändaradresser hos vår domän. I det fallet gick det dock inte så illa, som mest fick vi ca 2000 studsar per dygn.

 

I de fall avsändaradressen ÄR korrekt, så skall man inte svara. Det enda det gör är att bekräfta för spammaren att adressen fungerar och att någon läser posten till den. Det gör den mycket mer värdefull för den som spammar.

 

De enda fall som jag känner till (har läst om ett par) då folk faktiskt lyckats ta sig ur spammarnas register, är då de börjat fakturera spammarna och hotat med rättsprocesser, något som är mycket svårt att göra trovärdigt från Sverige.

 

Men, som sagt, jag rekommenderar läsning av ovanstående nyhetsgrupp. Inte minst för att hålla sig a jour med vad som händer inom spamvärlden för tillfället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte lite dryg, men jag låter det stå för dig.

 

Faktum är att vi som drabbas av spam är lika mycket offer som de/vi(!) som får våra domäner solkade av dessa falska avsändaradresser.

 

Menar du och Coldbringer verkligen att vi som drabbas av spam inte ska göra något av hänsyn till de (oss!) som administrerar domäner som falskeligen står som avsändare?

 

Om det nu finns ett bättre sätt att så sakteligen försvinna från spammarnas register än att bounca, så fram med det!

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

Spammare agerar enligt regeln "No Complaint -It's Alive!" M.a.o kommer det inget från en viss adress, så är den skarp och någon tar del av utskicken. Då definieras adressen som giltig och får stå kvar i registren. Mera spam...

 

Om MD tar del av lite fler informationskällor än den usenetgrupp han refererar till, så skulle han nog inte uttala sig som han gör. Pröva t.ex med att mata in termer som "bulk e-mail" eller "email marketing" i er Google och läs på lite, så får ni se på grejor som borde få den mest förhärdade att blekna.

 

{Det nedan strecket är tilläg efter moget övervägande}

[inlägget ändrat 2002-08-31 21:58:46 av LarsW]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...