Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktar?!


Robbe5

Rekommendera Poster

Hej,

 

Fläktar till datorer är man inte bra på men vad jag vet är att datorn behöver nedkyllning.

 

Tänkte höra om det är någon som kan rek. vad jag behöver för fläcktar.

 

Jag ska byta ut mina och fylla dom toma platserna för fläktarna på mitt chassi.

 

Jag har en mellan storleken på mitt chassi.

1Ghz Thunderbird.

 

Någon som kan hjälpa mig?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att jag behöver det, lådan är varm, sedan har jag lagt till en cd-brännare kanske inte gör någon skillnad men iaf. :-)

 

sedan har jag bara en stor fläkt och sedan en liten i lådan. Dator är 1år gammal.

 

Ska kolla sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur många fläktar kan du ha i ditt chassi ?

 

sätt i så många du kan med låg db

 

köp en ny cpu fläkt också med låg db

 

alltid gött med en tyst dator

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just nu har jag bara 1 fläkt i mitt chassi, den som sitter där bak.

 

sen har jag en som sitter på cpu.

 

dom flesta komponentarna i lådan är varma efter att jag har haft på datorn ett tag.

 

jo det får man göra, jobbigt med en dator som låter högt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste problemet med att slänga in fler fläktar är förmodligen att det inte finns plats för fler fläktar.

Du skriver att du bara har en fläkt bak - är det fläkten till nätaggregatet du menar då? Där ström-kabeln sitter?

 

Finns det utrymme för en till - dvs en öppning med galler där du kan sätta ytterligare en fläkt? Hur ser det ut fram i "foten" av datorn? Finns det någon möjlighet att suga in luft där? Enklast där är att limma fast en fläkt med limpistol - sen tejpar du igen det utrymme omkring fläkten så att inte luften kan smita runt fläkten.

 

Har du en nätaggs-fläkt som redan blåser ut luft ur datorn tycker jag att du ska skaffa en lite större insugsfläkt - gärna 120 mm om det får plats. Sen köper du en 12-7V-adapter (eller bygger en själv - flytta kablarna) så blir den relativt tyst. För att få tryck i utblåsen monterar du en 92mm-fläkt alá Papst tysta variant så sänker du temperaturerna avsevärt. :)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men frågan är väl fortfarande - behöver du mer kylning? Har du några stabilitetsproblem med datorn? Alla komponenter i en dator blir varma, det är bara att se till att de inte blir för varma. En CD-brännare kommer inte att påverka temperaturen i din låda mer än marginellt.

Varje fläkt du lägger till i lådan kommer att öka ljudnivån om du inte byter ut de beffintliga mot riktigt tysta.

Så länge du inte har några värmerelaterade problem eller har ambitionen att överklocka din processor så tror jag det är onödigt att hänga på fler fläktar.

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...