Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sätta upp smtp-server


Rickard_Activeadmins.net

Rekommendera Poster

Rickard_Activeadmins.net

Hej på er datanördar :)

 

Jag har lite problem. Jag försöker sätta upp en smtp-server, men....får det inte att fungera riktigt.. (OBSERVERA! SMTP-SERVER, INTE MAILSERVER)

Det är första gången jag försöker sätta upp en egen smtp, och även om det inte är några jättestora svårigheter att lista ut vad som ska göras, så har jag inte fått det att fungera... Jag kör Microsoft IIS 5..

 

När jag sen ställer in smtp'n på xxx@yyy.se (namnet-på-aktuell-server@egen-domän.se) i Outlook och testar inställningarna så går den igenom testen felfritt. Den både hittar och kan skicka ett testmail genom smtp'n. Däremot så får jag sen inget mail tillbaks.. När jag försöker skicka mail till mig själv så får jag inget mail tillbkas... Vad beror det på? Mailet verkar fastna i drop-katalogen... Eller nåt.. Jag vet inte riktigt vad som är fel... (OBSERVERA: MAILSERVER/POP FINNS EXTERNT FUNGERANDE)

 

Jag läste nånstans här på forumet att man måste ha en MX i DNS'n, så det har jag lagt till..en MX mot servern som jag vill ska agera SMTP...¨

 

Vad mer måste jag göra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

 

Eftersom jag inte fick nåt mer svar där... Jag fick ingen lösning på problemet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du försöker skicka ett mail till din egen adress alltså?

Den adressen som du läser av via nån extern POP3-server?

Kan det vara så att din SMTP-server helt enkelt inte vet om att mailet skall pumpas iväg eftersom den tror att den själv har hand om domänen ifråga.

Jag gissar att du ha satt upp samma domän i din SMTP-server som din POP3-server har..?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

 

Jo, jag tänkte på det också. Jag kan exempelvis skicka när jag använder den smtp'n med nåt annat mailkonto som inte har nåt med domänen att göra...om du förstår vad jag menar? När jag däremot försöker använda smtp'n från de mailadresser som tillhör domänen, då går det inte att skicka. Alltså verkar din tes ganska sannolik.. Men hur gör jag för att förhindra det då??

 

Jag måste ju använda FQDN..annars kan jag ju inte använda den smtp'n utifrån.. Annars hade jag ju kunnat hitta på vilken goja som helst, om jag bara vill använda den inifrån nätverket.. Men nu vill jag ju accessa den utifrån också.. Så hur löser jag det?

 

Blir väldigt tacksam om du har en lösning åt mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

Jag tror jag löste det.. Helt enkelt genom att istället för att använda ett DNS-namn använda IP-numret.. Det verkar fungera.. Då associerar smtp'n inte sig själv med domänen...

 

Tack för hjälpen iaf, "Anp"! Även om jag hade tänkt i de där banorna så var det ditt tips som gjorde att jag testade det här nu... Tackar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har du alltså en egen fullt fungerande spamserver? Eller har du tänkt på att stänga av relaying?

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

 

Jag har en helt fungerande "spamserver" nu ja.. Men självklart ska jag stänga av relaying.

 

Hurså?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att du är medveten om relaying problemet (många installerar en massa skit utan att ha en susning om vad det innebär i fråga om säkerhet etc.)

 

Hurså?

 

Well, fler öppna servers att relaya spam igenom är ju inte direkt vad världen behöver!

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

 

Jag har inte löst problemet märker jag nu.. Har fortfarande problemet att det inte gå ratt maila till interna adresser, genom den interna smtp'n. Eftersom den inte förstår att mailservern ligger externt, att den inte ligger internt.. Så mailen fastnar på servern när jag skickar till interna adresser...

 

Hur löser jag?? Jag trodde jag hade löst det genom att använda IP istället för DNS-namn, men det hade jag tydligen inte.. Jag måste ha tänkt helt fel när jag testade..

 

Har du något tips??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...