Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Ogiltlig System Disk" fås vid omstart


JonasRemstedt

Rekommendera Poster

JonasRemstedt

Jag har bytt moderkort till ett beg ABIT BE6.

Jag installerade inte om OS utan bara körde vidare.

Det verkade fungera bra men nu är jag tvungen att ominstallera Windows ialla fall.

Under installation startas ju maskinen om och då fås följande meddelandet:

"Ogiltlig System Disk. Byt Diskett och tryck på en tangent"

 

Det sitter inget i floppydriven och trycker jag på en tangent upprepas bara meddelandet.

 

Startas maskinen om m.h.a. strömbrytare/nätsladd fungerar det men omstart via Start-menyn eller ett installationsprogram fungerar inte.

 

Jag har prövat olika tips som jag har hittat på nätet.

 

- Formatera om HDD (format c: och format c: /s)

- Installerat om Win98se flertal ggr

- Kört fdisk /mbr

- Uppdaterat BIOS till senaste release

- Tagit bort A: från boot sekvens i BIOS

 

Finns det någon som har fler förslag att pröva?

 

[inlägget ändrat 2002-08-29 14:58:01 av JonasRemstedt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså installerat om Windows och det går bra men när du startar upp datorn efter det så funkar det inte?

 

Installerar du Windows på något annat ställe än C:\Windows ?

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det låter som om det vore fel på någon systemfil, det fungerar tydligen när du gör en s.k. kallstart dvs. du använder "stora" knappen/kontakten, men så fort du väljer start/stänga av så uppstår felet.Men samtidigt så säger du,

Jag har prövat olika tips som jag har hittat på nätet.

 

- Formatera om HDD (format c: och format c: /s)

- Installerat om Win98se flertal ggr

- Kört fdisk /mbr

- Uppdaterat BIOS till senaste release

- Tagit bort A: från boot sekvens i BIOS

 

Då har du tydligen testat och formaterat din hdd, men okej, testa och kör format igen men kör med växeln /U och se vad som händer.

 

Vet inte heller vilket OP du kör med?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasRemstedt

Om datorn är helt avstängd så går det bra att starta. Det är bara om den är igång och jag vill/behöver starta om den

som meddelandet fås, d.v.s. "Start-menyn->Avsluta-> Starta om" eller CTRL/ALT/DELETE eller i något installationsprogram.

Stänger jag av den och sedan slår på den igen så fungerar det.

 

Windows är installerat i C:\Windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasRemstedt

 

Vad gör /u i kommandot format?

OS = Windows 98 Second Edition

 

Har egentligen ingen lust att köra format igen då den fungerar förutom omstarten. Nästa gång jag är tvungen att göra det provar jag format c: /u

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad gör /u i kommandot format?"

I en tråd från april finns detta beskrivit. Se trådens sista inlägg av Gästen + inlägget 10:39:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=275391#275837

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasRemstedt

Tack, Maratonmannen!

 

Borde naturligtvis ha sökt på forumet innan jag slängde iväg frågan.

 

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och formatera om igen.

 

Det är så tidsödande att installera om Windows och alla programmen igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är väl bara att bita i det sura äpplet och formatera om igen. Det är så tidsödande att installera om Windows och alla programmen igen."

Lycka till!

Jag brukar räkna med att formatering och ominstallation av alla program inklusive fixar, patchar, uppgraderingar tar 4-5 tim. Snart är det dags igen, men då tänker jag partitionera för att slippa ominstallera programmen och eget, bara OS´et.

Du får tacka Gästen för undervisningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"men då tänker jag partitionera för att slippa ominstallera programmen och eget, bara OS´et."

 

Hallå Maratonmannen!

Kan du utvidga lite för mig. Hur får man programmen att fungera i Windows om man inte installerar om dem. OS'et är ju "rent" när du har formaterat den partitionen och installerat om och vet inget om några installerade program på någon annan partition, eller... ?

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-06 16:37:42 av Stefan Elf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du utvidga lite för mig. Hur får man programmen att fungera i Windows om man inte installerar om dem. OS'et är ju "rent" när du har formaterat den partitionen och installerat om och vet inget om några installerade program på någon annan partition, eller... ?

 

Men programmen vet juh att dom finns! Att det sedan finns ett _fåtal_ jävliga program som måste installeras om när Windows installeras om är väl något man får acceptera (exempel: MS Office, MS VS)

 

I princip alla andra program jag stött på fungerar utmärkt även efter ominstallation av Windows - och så tycker jag det bör vara. (dvs du startar programmet som sig bör via dess exe-fil i programmets installationsmapp - och organiserar din ev. startmeny eller snabbstartsfält manuellt - tjoho! Amiga lives! ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag tycker iofs att det är rätt många program som inte funkar utan ominstallation. Alla DLL:er som programmen slängt in i /windows/system32, och alla entries i registret saknas ju.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland förekom mig med ett svar. Tackar för det. För nu vet jag, att jag åker på att ominstallera Office då jag gör en ominstallation av Windows. Som jag skrev har jag ännu inte praktiserat detta, men ser fram mot att göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla DLL:er som programmen slängt in i /windows/system32, och alla entries i registret saknas ju.

 

Som? Undantaget diverse microsoftskräp var det väääldigt länge sedan jag såg något program kasta in någon vital dll i system-mappen faktiskt... registernycklar skapas nya när programmet startas och det inte hittar några nycklar - oftast :) Några exempel, Adobe Photoshop, Illustrator, Premiere, Newtek Lightwave, alla spel jag spelat exklusive Jedi Knight2 tror jag, quicktime, acrobat reader, irfanview, nero osv fungerar...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...