Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

låsa XP


Ufo Mongo

Rekommendera Poster

1) varför måste man skapa ett userkonto när man installerar XP utanför en domän? jag kan alltså inte logga in direkt i XP som admin efter install.

 

2) varför kan jag inte låsa min XP med ctr-alt-del? finns bara logoff eller shutdown.

dessutom dyker taskmanager upp.

 

det som står ovan hände inte på den XP jag har på jobbet och som gick med i vår domän vid install.

 

jag har XP pro.

 

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill låsa är det väl bara att trycka "Windows-flaggan" och L.

 

Ufo Mongo,

 

Ditt inlägg hamnade i fel tråd, så jag flyttar den till Windows XP.

 

Mvh Maratonmannen

Moderator för Windows NT & 2000

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Nordahl

2. Jag vet inte hur, men på något sätt fick jag det att likna Windows NT/2k (där man får upp en annan ruta när man trycker ctrl+alt+del) Det finns säkert någon inställning på detta, säkert någon som vet hur man gör.

 

-------------------------------------------

Vad världen behöver är fler ödmjuka genier,

det finns alldeles för få av oss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack tack,

 

men varför i tusan kräver den att jag gör ett userkonto direkt efter install?

 

jag kan alltså inte logga in som admin.

kommer inte förbi user-wizarden.

 

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP Kräver ett användarkonto (Under C:\Mina dokument\användarnamn) där den sparar personliga inställningar. Varför vill du logga in som admin? Du skapar en användare och ger den samma behörigheter som admin... nemas problemas¿

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som Mongo att det är skitirriterande att XP kräver ett användarkonto vid installationen..

 

..när jag ska göra iordning en ny ghost/maskinprofil (på en domän) å installerar XP från början så kräver den alltid att man skapar minst en användarprofil också - som jag sedan får ta bort igen med lokal usermanager, ultrastörigt :)

 

(antar att man ska ordna en unattend-installation för att kringå detta kanske?)

 

2. Jag vet inte hur, men på något sätt fick jag det att likna Windows NT/2k (där man får upp en annan ruta när man trycker ctrl+alt+del) Det finns säkert någon inställning på detta, säkert någon som vet hur man gör.

 

Jag har fått för mig att den gör så om man är ansluten till en domän. Alternativt har inaktiverat den nya inloggningsbilden.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-08-29 12:18:32 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara jag som använder burken och vill inte ha fler konton.

 

man ska inte behöva skapa ett konto som man sen måste ta bort enligt mig.

MS tycker annorlunda tydligen.

 

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå snott av linux? Konton? Har väl funnits ända sedan Windows NT såg dagens ljus, och det var tusan inte igår ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, men för hemOS. Jag tycker det enbart är besvärligt. Jag vill vara chef över min dator och inte tvärt om..

 

(Dvs. den skall inte bugga mig med en massa lösenord)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Augustsson

1) Man måste inte skapa ett användarkonto vid installationen. Jag kommer inte riktigi ihåg men jag tror att man trycker på "Lägg inte till" eller "Avbryt" så skapas inget användarkonto.

 

Sedan kan du antingen logga in som administratör eller med ett konto som finns i domänen.

 

/Michael

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...