Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny svensk Delphi webbplats

XL-Dennis

Recommended Posts

Hej,

jag vill i all enkelhet uppmärksamma alla besökare om en nyproducerad svensk webbplats om Delphi.

http://www.fuzzydizzie.com/d_index.htm

Enligt min högst personliga uppfattning håller den hög kvalité och har ett intressant innehålla för alla Delphi-intresserade.

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

Hej,

Språket i grunden är objekt pascal men efter borlands modifieringar måste man väl även kalla språket Delphi och inte bara utvecklingsmiljön.

/Stefan

Nej, språket i grunden är Pascal. Borland utvecklade Pascal i BP/TP* och nu vidare i Delphi. Men språket heter Object Pascal och inget annat.

(* Men man kan nog kalla språket i BP/TP för just BP för att skilja det från andra Pascaldialekter.)

[inlägget ändrat 2002-09-09 14:00:10 av drbrno]

Det där visste jag inte om. Jag antar att det är ett marknadsföringsknep. Enligt min mening bäddar det bara för missförstånd. Dessutom heter språket i de sex tidigare versionerna fortfarande Object Pascal, och det är samma Pascal som har hängt med sedan stenåldern. Jag förstår inte riktigt namnbytet. Så länge jag använder äldre Delphiversioner (och jag har ingen tanke på att köpa D7) eller FPK programmerar jag med Object Pascal.

Objekt Pascal finns i stort sett till alla operativsystem, Delphi är windows specifikt(om man bortser från Kylix).

Objekt Pascal och Delphi är inte samma sak då språket Delphi innehåller bra många specifika tillägg som kapslar in windowsfunktion och event, att behärska Objekt Pascal innebär alltså inte att man behärskar Delphi fullt ut. När jag har sökt delphiprogramerare till mitt företag så har jag letat efter Delphiprogramerare och inte enbart folk som behärskar Objekt Pascal.

Alla programeringspråk utvecklas och modifieras, att tex. kalla Visual Basic enbart för Basic vore väldigt förvirrande.

Objekt Pascal och Delphi är inte samma sak då språket Delphi innehåller bra många specifika tillägg som kapslar in windowsfunktion

Tilläggen är inte en del av språket. Du kan skriva egna tillägg i OP om du vill, men de blir inte språktillägg för det. Det är helt enkelt återanvändbar kod. Och om man ville skulle man kunna skippa abstraktionslagret i t.ex. VCL och prata med Windows API direkt, eller skriva egna komponenter som pratar med Windows.

Delphi använder språket Object Pascal.

Även Paradox använder en variant av Object Pascal.

Jag minns faktiskt inte om Turbo Pascal använde® vanlig Pascal eller Object Pascal.

Även Paradox använder en variant av Object Pascal.

Paradox använde Object PAL senast jag kollade(vilket är den objektorienterade versionen av PAL som användes i gamla dos-paradox och inte är så likt). Att kalla det för en variant av pascal är lite som att säga att java är en variant av Basic.

Red: (fast jag har inte kollat på ett tag, har du snappat upp nåt som jag missat så kan jag bara gratulera)

[inlägget ändrat 2002-09-16 00:38:06 av fhe]

Det jag har programmerat i Paradox påminner väldigt mycket om Object Pascal, särskillt objekthanteringen, men det är möjligt att det är ett helt annat språk!

Men visst är Java en variant av Basic? ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...