Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur fungerar XP's kopierings skydd

johnJ

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar hur XP's kopieringsskydd fungerar. Har någon en bra sida med info ?

Mitt problem är nämnligen att jag har gjort iordning en dator med xp och mha av Norton Ghost klona denna dator till en antal datorer av samma modell.

När XP startar på en dator så inträffar felet:

STOP: 0x0000007B (0xF9684640, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Detta säger mig inte så mycket, har sökt lite i kb utan resultat. Beror detta fel på kopieringsskyddet ?

Mvh. John

Du får bara använda XP i en maskin. Sen måste du köpa fler licenser för flera datorer.

XP gör en check av hårdvaran i den första maskinen och skapar ett id baserat på hårdvaran, sålunda stämmer inte id på dom andra maskinerna (id följer med ghosten). Jag vet inte om all hårdvara har ett unikt id nummer som XPs id skapas av, men varje nätverkskort är unikt med ett eget idnummer.

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

Detta verkar jobbigt. Det finns en XP licens för varje dator men jag är alltså tvungen att manuellt installera XP på varje dator ??

Det finns väl en särskild företagsversion av XP utan skyddet?

Annars så har jag sett att det finns en crack för att komma förbi skyddet, förmodligen ganska olagligt iofs.

[inlägget ändrat 2002-08-28 12:38:11 av SYS 64738]

Kan det vara olagligt att modifiera en xp installation med ett hack. Jag har ju licens för det.

Vet du några XP hack ?

Detta verkar jobbigt. Det finns en XP licens för varje dator men jag är alltså tvungen att manuellt installera XP på varje dator

Det är väl så Microsft tänkt att det ska vara för att underlätta för sina kunder;)

Kan det vara olagligt att modifiera en xp installation med ett hack. Jag har ju licens för det

Säkert är det olagligt, och enligt Microsoft sänker du säkert hela programvaruindustrin till konkursens brant ;)

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...