Just nu i M3-nätverket
Jump to content

inst win2k XP

Ufo Mongo

Recommended Posts

hej,

jag blandar in lite hårdvara, men känner mig tvungen.

jag har ett nytt Soltek Via KT333 moderkort, och kan f*n inte installera win2k el XP.

allt funkar så länge skivan läser in i RAM men när installfilerna ska ner på HDD så hänger sig allt. vid olika % också, 9, 13, 19 ,52 (inte just den ordingen).

jag har provat med olika diskar och olika IDE kablar. ATA 33/100/133. alla hänger sig efter en stund.

om nån vill ha reservdelar så ligger en ny dator i containern snart. maila för adress...

annars tar jag gärna emot tips.

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

om nån vill ha reservdelar så ligger en ny dator i containern snart. maila för adress...

Skulle inte ha något emot lite ny hårdvara, men varför vara så drastisk?

Får du inget felmeddelande?

Har du provat att kolla efter ditt moderkort på:

http://www.microsft.com/hcl

jag blir gärna drastisk när jag som fattig student köpt en ny dator som inte funkar ;-)

inget felmeddelande, filkopieringen hänger sig och sen är det stopp.

Toms Hardware hade inga probs med att köra XP med mitt moderkort, så det kanske är någon inställning för hårddiskarna?

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

Athlon 1800+, 256 333 DDR, GF 4.

diskarna är dels en ATA 100 och en 133.

bios och windows setup hittar diskarna, så det är lugnt. men sen när dom börjar jobba och ta emot data hänger dom sig.

skumt as hell.

Händer det även om du formaterar diskarna med en bootdiskett och sedan lägger äver i386-mappen på hårddisken innan du startar installationen?

Magnus Lindqvist

Det skulle med lite otur kunna vara någonform av hårdvarufel, t ex moderkortet. Var är sakerna köpta? lokalhandlare eller web? Är det en lokalförmåga så kila in dit och snacka med honom. Du kanske rent kan byta moderkort. Är det köpt på webben, t ex Datorbutiken.com kolla returfrekvensen eller ring och snacka med dem.

har ingen diskettstation :-)

men idag har jag sysprepat en installation och ska ghosta in den hemma.

värt att prova.

ja, det lutar väl åt något sånt.

trist och typiskt mig.

• 2 weeks later...

Har varit med om liknande med mitt MSI 6315 Pro och w2k, 90% av gångerna fick jag inte ens upp EULA:t...

Testade med DOS-partionerad disk och alla filer inkopierade, med slipstreamed SP2 & SP3 från CD och hd, köra IDE-kontrollerns filer via F6... Alla sätt och vis men inget har fungerat, MSI support har ännu efter 2 månader inte återkommit...

Det jag till slut löste problemet med var att ta en gammal trotjänare och installera upp w2k på den och sen göra enligt det här dokumentet: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q271965 och det funkar finfint, förutom att jag inte har fullt ACPI-stöd utan den tror att det är en Standard PC. Men sist jag provade att byta HAL så gick det åt skogen så det tänker jag inte bry mig om nu.

Sen tog jag en Ghost på den väldigt snabbt...

Det skulle med lite otur kunna vara någonform av hårdvarufel, t ex moderkortet.

Inte alls omöjligt. Sånt händer, du ska absolut inte vara främmande för att reklamera moderkortet.

Men diskarna som hänger sig; du har inte ställt in något åt h-e i bios ? kolla igen.

Är nätagget tillräckligt kraftigt ? KT333 korten drar mer ström än någonsin, likaså gör en XP1800+, prova att plocka ur lite hw för att testa.

Har du byglat hårddiskarna rätt ? Ibland funkar inte "cable select", utan att du manuellt måste välja master och slave. Har du rätt sorts ide-kabel ? Är kabeln hel ?

Sen kan det juh alltid vara så att processorn är för varm, kolla kylningen igen, att den sitter rätt och att kylpastan är ok applicerad.

Hur är cd/dvd-läsare kopplade förresten, kan vara kabelfel/felbyglat där med.

Det var bara ett par idéer...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...