Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fixa win98


reppson

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har både win98 och XP i datorn, men 98 beter sig lite konstigt så jag tänkte ominstallera det,men sist jag gjorde det försvann bootmenyn och jag kunde bara använda 98. Jag vill inte göra samma misstag igen, så vad gjorde jag för fel då? Vart tog XP vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gjorde inget fel, det är Win98 som per automatik skriver över bootsektorn så att XPs startmeny försvinner. Skapa en reparationsdiskett i XP. Starta sen datorn med den och välj reparera (efter att du installerat om 98an).

Jag hade samma problem en gång. Det några år sen och vill minnas att jag använde den och man fick tillbaka multiboot-menyn. Om jag minns helt fel, så säger säkert nån med bättre minne och kunskaper till :)

 

Annars kan du gå den långa vägen och installera om 98 först och XP sen.

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-08-27 20:41:15 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera trådar här på forumet i ämnet, bl.a. denna där Dreben beskriver en lösning.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=257653#257690

 

Annars är det precis som Pentti H skriver 98:an skriver över bootsektorn, som du måste reparera.

 

För att få bästa dualboot-installationen är tumregeln, installera det äldsta operativsystemet först och sedan XP. Så här skriver Microsoft:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fsverige%2Fsupport%2Fxmlkb%2Fsv306%2F5%2F59%2Easp&LN=SV

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...