Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggning


perb

Rekommendera Poster

Kör Novell 4.11 mot Win98 klienter

Hur löser jag följande:

 

1. Tvinga användaren att logga in, typ som vid WinNT, man ska alltså inte kunna avbryta sig in till det lokala skrivbordet. Vill helst inte inskaffa ZenWorks e dyl, där det visst går. Inställningen som finns under klienten Cancel Desktop Login, ska åtgärda detta, men icke sa...

 

2. Hur rensa UserName automatiskt, även detta skall finnas i klientens inställningar under Location Profile, där jag inte hittar något som fungerar.

 

3. Hur "gömma" eller tömma vissa volymer för vissa användare. Måste jag plocka bort Public o Root och sedan lägga in de specifika användare som skal ha tillgång eller finns det ett enklare sätt. Kanske tom ett sätt som är rätt....:-))))(Smått hysterisk., men i alla fall glad.)

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1, Detta löses med poledit. Där kan du ställa in diverse olika rättigheter mm. I hjälpen står det var du skall spara filen. I public-katalogen har jag för mig och filen skall heta något speciellt.

 

2, Antar att du menar att loginrutan inte skall visa senast inloggade person. Detta göres under location profiles. Välj preferenser 2ggr har jag för mig. Gör du rätt kommer en ruta upp som ser ut som login-rutan. Där rensar du loginnamet som står där.

 

3, Har aldrig testat men dom kan ju inte "browsa" volymerna om dom inte har rättigheter.

 

\\J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. De enda volymerna man har tillgång till som default är ju sys:public och sys:login. Är det dessa volymer du vill dölja? Isåfall går inte det eftersom novellklienten är beroende av dessa.

 

Antagligen är det en egenskapad volym du vill dölja, men då förstår jag inte varför du skulle ha problem.

 

Kan du klargöra lite?

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag plocka bort Public o Root och sedan lägga in de specifika användare som skal ha tillgång

På Root-objektet i NDS:en bör Public ha Browse och Inheritable i Trustee-listan.

 

På diskvolymernas Root anger du bara vilka användare/grupper som skall ha vilka rättigheter på, och Public brukar man inte ha bland dessa.

Inte så många andra heller om man är den försiktigare typen.

Skapa grupper och sätt rättigheter direkt på de mappar de behöver istället.

 

Man börjar på "noll" och arbetar uppåt. :)

 

 

När det gäller den senast inloggades loginnamn i loginrutan (rörigt?) så vill jag minnas att det finns en registernyckel under HKLM\Software\Novell\Location Profiles\Services\{...}\Default som heter "Save On Exit".

Är inte helt säker, men jag tror att den gör att inte loginnamnet fastnar när man loggat in.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej, du har så rätt så, tankebläcka av undertecknad, jag kan ju inte dölja de delar som används av Novellsystemet. Jag tror att jag reder resten nu efter lite fräscha ideer, från dig och andra. En får tacka.

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...