Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows Xp & Win 98 delad internet + Nätverk?


Keffo

Rekommendera Poster

Hej jag har suttit och läst en del om just folk som har problem att få Internet att funka på 2 datorer.JAg försöker hjälpa en vän till mig att få nätverket och internet att fungera!Jag har inga som helst problem att få ett nätverk att fungera med Win98,2000 men med Xp så är strulet ett faktum,jag vet inte varför folk säger att Win xp är så mycket lättare när Microsoft bara stulat till presis allt!!Jag kan se filer och mappar från den datorn jag kör Xp på men från datorn med win 98 säger den att det finns inget nätverk tillgängligt när jag försöker kolla på Xp,ns Hårddisk ,söker jag dator så får jag fram den+att jag får svar när jag pingar den.Andra problemet är att jag ska försöka få internet att fungera på båda datorerna,hur nu det skulle kunna vara möjligt med Win xp?,Han har ett Usb modem(Telia Adsl)1 nätverkskort till win 98 datorn och 1 nätverkskort till win xp datorn,Jag tänkte använda Xp datorn som värd,JAg har själv 2 Datorer som jag kör win2000 på med 1 adsl modem(Alcatel)2 nätverkskort i värddatorn och 1 i Klientdatorn och winroute pro.Det fungerar helbra!

VAd jag har fattat det som så behöver jag ingen mjukvaru eller hårdvaru router eftersom Xp ska sköta det?Stämmer det verkligen?Men enligt Telias support skulle det vara fullt möjligt.Snälla kan nån förklara en hel konfiguration av Xp datorn för mig ,dels när det gäller nätverket och delad internet?Eller om nån har nån länk som förklarar allt detta?Inte (lär dig nätverk med Win Xp på 14 dagar).JAg vet att jag ber om det omöjliga men jag vet inte vart jag annars ska vända mig eftersom Telia bara tar ansvar för 1 uppkoppling (och inget nätverk)!TAck så mycket/Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kort checklista:

 

- Datorerna ligger i samma arbetsgrupp.

 

- Datorerna har "rätt" IP-adresser.

 

- Det konto som finns på W98 finns i XP. (kör "msinfo32", där står användarnamnet.. 'På "XX" som "användarnamn"')

 

Nu blev jag osäker.. Kan man i W98 välja lösenord när man ansluter? Om inte, använder den inget, eller W98-lösenordet?

 

I alla fall, om den ansluter utan lösenord, så måste du tillåta att användare utan lösenord får komma åt datorn.

 

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Lokal säkerhetsprincip -> Principer -> Säkerhetsalternativ

 

Välj att inaktivera följande:

"Begränsa lokala konton så att de endast kan använda tomma lösenord och logga in på konsolen".

 

Ciao,

Anders

- som är trött men tror att han minns rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...