Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ett par frågor inför köp

Dev

Recommended Posts

Planerar att köpa en bärbar dator och lägga 13-16000 kr. Några frågor:

- Vilken betydelse har val av processor? Intel eller AMD (Athlon, Duron).

- Är det värt att betala tusenlappar extra för 1400mhz iställer för 1000mhz?

- Vad är skillnaden på TFT och TFT XGA?

- Vilket/vilka märke är att rekommdendera eller har det väldigt liten betydelse?

- Är det standard att diskettstation och CD/DVD kan användas internt samtidigt eller varierar detta mycket?

Någon som har tips på modeller i aktuell prisklass?

// s00kr

Mr Andersson
Vilken betydelse har val av processor? Intel eller AMD (Athlon, Duron).

Jag anser att Intel's är snäppet stabilare men med något sämre prestanda i en del fall.

Är det värt att betala tusenlappar extra för 1400mhz iställer för 1000mhz?

Det tycker jag inte.

Vad är skillnaden på TFT och TFT XGA?

Troligtvis ingen. TFT är en bildskärmsteknik och XGA är ett sätt att beskriva upplösningen.

Vilket/vilka märke är att rekommdendera eller har det väldigt liten betydelse?

Jag har med nöje använt en Acer TravelMate i 2.5 år, men även de nya Toshiba är trevliga. Även Sony's bärbara är underbart trevliga, men finns tyvärr inte i Sverige vad jag vet.

Är det standard att diskettstation och CD/DVD kan användas internt samtidigt eller varierar detta mycket?

Det är inte alls standard. Väljer man en väldigt liten bärbar kanske bara CD'n finns inbyggd. I en del fall inte ens det.

Behöver du nätverk, kolla så att det finns inbyggt så du slipper trasslet med PC-card eller andra externa burkar eller donglar.

Du bör hålla dig ifrån märken som du inte känner bra inför...Compaq/HP har bra garantier och villkor, precis som alla de andra fabrikaten. Ställ helt enkelt upp en kravlista på vad du måste ha och önskar av en bärbar. Extra batterier, extra tillbehör? Vad finns att köpa tillsammans med maskinen, vad kommer finnas om 6 månader?

Ska du ha en konsumentmaskin, få mycket för pengarna, men tvingas köpa genom OnOff/whatever som inte verkar bry sig om kunder, eller en mer profesionell maskin, genom en ÅF som har bra koll på vad han säljer?

Jag brukar rekommendera att man tittar på DELL. Köpte själv en ny DELL för inte så länge sedan och jag är toknöjd. Det fina med DELL och inköp är att du enkelt kan köpa direkt via nätet och verkligen skräddarsy din dator, inom vissa gränser ifs.

Visserligen ligger priset på denna ett snäpp över det du skrev, men jag skickar länken ändå:

http://www.euro.dell.com/countries/se/sve/dhs/products/model_inspn_inspn_4150.htm

Den har jag och, som sagt, jag är väldans nöjd med köpet.

Glömde svara på dina frågor (iaf de som berör DELL-maskinen, du fick bra svar av Mr Andersson tidigare):

På denna maskinen kan man inte ha både CD och Floppy samtidigt, men man kan byta under tiden datorn är igång. Har fortfarande inte haft användning av att ha bägge samtidigt. Det är en Intel-1600 processor i den och den är både snabb och tyst. Jag anser dock inte att det är värt att lägga flera tusen på att höja processorn, detta eftersom en bärbar (alla?) inte kör processorn fullt ut när den startas utan att ha strömkabeln inkopplad. 1600 är minimum på DELLen och det räcker gott och väl.

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

[inlägget ändrat 2002-08-28 08:25:37 av michael]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...