Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vissa mailadresser till samma konto?

Anders (interakt.nu)

Recommended Posts

Anders (interakt.nu)

Jag skulle vilja sätta upp så att alla mailadresser som ser ut på ett visst sätt får ett eget konto. T ex alla mailadresser som börjar på ab och sedan följs av 10 siffror innan @ hamnar i samma inkorg.

Dvs e-post till följande e-postadresser ska hamna i ett och samma konto:

ab8593769395@domain.com

ab9673663232@domain.com

ab2647723178@domain.com

ab8566587344@domain.com

Någon som vet hur man gör det?

www.interakt.nu

Mötesplatsen kring användbarhet

Anders (interakt.nu)

Men jag vill att alla e-postadresser som ser ut enligt den mallen ska hamna på samma konto.

ab[10siffror]@domain.com

Jag vill ju gärna slippa sätta upp 10 miljoner smtpaddresser...

www.interakt.nu

ja, det är ju det jag menade sätt upp ett konto kalla det för ab12345567 och på fliken på emailadress kan du sätta upp alla dina önskade epostadresser. Du lägger alltså till en ny smtpadress för varje ny emailadress. Då knyter du alla nya smtpadresser till ett enda konto.

Det kan även vara bra att utnyttja denna finess för att undvika att personer vars namn kan stavas på olika sätt inte får sin epost. Tillexempel kan ju Micke stavas på många olika sätt: både som Mikke, Micke och Mike. Skapas en ny smtpadress för varje stavning så har jag garderat mig och emailet kommer fram.

Micke

[inlägget ändrat 2002-08-28 10:17:20 av Micke28]

Anders (interakt.nu)

Ja, men hur gör jag om jag vill slippa sätta upp alla möjliga varianter. Det måste väl finnas något sätt där man skriver typ ab**********@domain.com. Och alla mail som stämmer in går till det kontot??

www.interakt.nu

Anders (interakt.nu)

Hmm, har för mig att jag har läst att det ska gå att använda wildcards på något sätt, men det kanske det inte gör....

www.interakt.nu

Anders (interakt.nu)

Jag läste följande på Exchanges hemsida, vad kan det betyda?

Internet (SMTP) Address Spaces

Use the General property page as a template to create an Internet (SMTP) address space.

Note An asterisk (*) can be used for a multicharacter wildcard in an address space. A percent symbol (%) can be used for a single character wildcard. Therefore, the percent symbol is not available for use as a character in the SMTP address.

www.interakt.nu

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...