Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Cykelfrågor


michael

Recommended Posts

Jag har möjlighet att låsa min framgaffel men gör aldrig det. Man vet ju aldrig när dämpningen behövs. Men det beror kanske på hur "kraftig" den är, man vill ju inte ha en som gör cykeln till en "gunga"...

 

Link to comment
Share on other sites

Samma iakttagelse har jag gjort; hade en

gammal cykel med gummipackningsfjädrad framgaffel.

Kanske den fjädrade max 2-3 mm men det gjorde all

framfart mjuk o behaglig. Givetvis stals den cykeln.

 

Minus 12½ grad nu gör att man inte precis tänker ge sig

ut för att cykla på stan...........

 

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken: Hur beter sig en dämpad framgaffel när det är -12 grader ute? Kan tänka mig att oljan i gaffeln bli en aningens trög då?

 

Jag kör vidare med min odämpade MTB...

 

Om man ska lägga till ett önskemål angående framgaffeln så ska den inte bara vara låsbar utan även justerbar vad gällande motstånd. Kan vara trevligt att göra dämpningen trögare när man ska cykla på en normal/jämn väg.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken: Hur beter sig en dämpad framgaffel när det är -12 grader ute? Kan tänka mig att oljan i gaffeln bli en aningens trög då?

 

Just -12 kan jag nog inte svara på men rent allmännt har jag inte märkt av någon skillnad som jag reagerat på. Kanske det skulle märkas om jag tänkte på det, har inte tänkt på det så jag vet inte om det skulle märks när jag tänker på det. Eller nåt :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, tråden går vidare... Jag skippar nog den där dämpade framgaffel-hojen trots allt, synd på en sån snygg Merida med aluminiumram för 1500... Tack för svaren i alla fall.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag livar även upp denna tråd om det är ok. Hittade även den via ett sök på dämpad framgaffel :)

 

Jag har funderat på en ny cykel och kikat lite på dessa:

 

http://www.crescent.se/cyklar/sport/1080

 

http://www.scottusa.com/product.php?UID=9782

 

Jag kan inte ett skit om cyklar och behöver därför hjälp. Jag har tänkt ha cykeln till att motionscykla lite för att varva med löpning samt att ha till vardags till jobb och skola. Båda har dämpad framgaffel och det verkar som om man måste kliva upp en tusing eller två för att få en låsbar sådan. Funkar det med ickelåsbar eller kommer det bli en börda?

 

Vänligen Fred

 

Link to comment
Share on other sites

Ska du cykla till från jobb, ha den som pendlingscykel, skippa dämpad gaffel!

 

1: Den väger

2: Den kostar

3: Den tar kraft

 

Du får:

Att du kanske kan ta trottoarkanter i högre fart, inte irriterar dig fullt så mycket på kullerstenar eller andra ojämnheter.

 

Ta en titt på denna:

http://nishiki.se/index.php?page=cyklar&id=23

och liknande cyklar. OM du ska cykla asfalt är det en sådan typ av cykel du ska ha, tycker jag.

(få kan konkurrera med den vad gäller pris och vad man får)

 

I mitt tycke hör dämpad gaffel endast hemma i skogen. Eller ifall du pendlar via en dålig grusväg.

 

Sedan handlar det om tre saker, du väljer vilken du ska prioritera

1: Du sitter bekvämt.

2: Bra grejer, komponenter, på cykel. Komponenter i din nivå.

3: Att den är "snygg".

 

Samt - ju mindre cykeln väger desto roligare är det att cykla. Testa och lägg fem mjölkpaket (fulla) eller fem liter vatten i en ryggsäck och cykla i en uppförsbacke med/utan denna. Det är skillnad.

 

Provcykla ALLTID den cykel du tänkt köpa. ALLTID.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-08-21 17:14:36 av Monshi]

Link to comment
Share on other sites

Tackar för hjälpen. Jag var till en butik idag som hade denna men jag provade aldrig den, kankse får göra det.

 

Till saken hör att jag inte vet hur mycket pengar jag kan lägga på cykeln, det verkar som om de billigaste är dämpade allihopa. Jag hade tänkt lägga runt 4000-4500.

 

Men jag har mer och mer brjat bli övertygad om att det är en utan dämpad gaffel jag bör köpa.

 

Nu är jag lite villrådig, eller inte så lite :)

 

Den kanske iofs sjunker i pris om en månad eller så men knappast med 2000.

 

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma i att man ska provcykla, dämpad gaffel är nyttigt först på dåliga vägar/stigar och att vikten spelar roll.

 

Hade jag inte provat ett par olika cyklar hade jag aldrig köpt den jag har nu. Den har lite kortare ram och är sådär lite extra rolig om man tycker om att cykla vid sidan av vägen.

 

Kvalitet på komponenter - pja, den kostade 8000 och räcker gott och väl. Jag har justerat växlarna 2 gånger på 4 år, det är väl godkänt. Jag trodde att de fasta växellägena skulle krångla betydligt mer. Bortsett från det är det det vanliga underhållet.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat inse att det nog måste kosta lite mer än 4 papp, grejen är att jag inte har råd nu så då måste jag spara lite till, så det får nog vänta till senhösten eller vintern, är en fattig student :)

 

Link to comment
Share on other sites

Visst är det mystiskt att cyklar med dämpare kan vara billigare än de utan...

 

Tittar man igenom Crescents cyklar så verkar det vara en allmän trend att de flesta "sport-"cyklar ska ha dämpare. Men visst, kanske folk tror att det är något att ha.

 

Som alltid gäller det att tänka efter vad man ska cykeln till. Precis som med bilar. Inte köper du en jeep för att köra i stan... Faaan, det är ju just vad folk gör! Nåja, idioter finns det gott om. (f´låt alla som kan tänka ta åt sig, jag menade givetvis inte dig...)

 

Om jag förstått dig rätt vill du ha en cykel för att cykla till/från jobbet samt för en del annan motion. Du kommer därmed sitta på cykeln en hel del antar jag och därmed är ute efter en med utanpålligande växlar vilket ger bättre utväxling än inkapslade. Och innebär med underhåll...

 

Fast nu kan jag inte veta om du är i 50 års åldern och ska cykla 5 km till jobbet eller om du är kring 20-30 och tänker dig 1-2 mil till jobbet.

 

Om 5 km, 50 år, kan en standardscykel med fem/sju växlar duga.

Om 1-2 mil och motionsrunder om 2-5 mil är i åtanke är en med "riktiga" växlar mer intressant. Är det asfalt och är det en cykel du tänker använda i många år så är Nishiki ett bra val. Du får mycket cykel för pengarna, det lovar jag.

 

Fast som sagt, man ska tänka på vad vill använda cykeln till. Pakethållare? Kedjeskydd? Kunna sätta barnstol på den (kanske en racerhybrid likt Nishikin är bästa cykeln för detta även om den klarar det ex.v.)

Många växlar?

Tunga växlar?

 

Själv valde jag mellan Nishiki och en Crescent Logic nu i våras, blev en Crescent och den fungerar bra.

 

Varför denna cykel/typ av cykel? Jo, sökte en för att cykla på asfalt med, pendla och motion, en bekväm cykel, en som rullar lätt (ja mycket lättare än min MTB) och med tyngre växlar än min MTB.

Liten "miss" var kanske att vid en invägning visade det sig att nya cykeln väger precis lika med min gamla MTB :( Tanken var att den skulle vara lite lättare. (ed: ~12.4 kg. Odämpad MTB)

 

Sanningen vad gäller komponenter när man kommer upp i dessa klasser är att det som skiljer främst är vikten. Lite lättare, mycket dyrare. Hållbarheten på ex.v. kransar och kedja är sig lika över hela linjen. Räkna med att de håller i 300- 600 mil normalt sett beroende på mängd underhåll bland annat.

Nishikin har lite bättre komponenter än den Crescent jag valde, är lite lättare och (tror det var då) knappt 1 500 kr dyrare.

 

Och ja - använder man cykeln för att pendla, då SKA man skaffa dessa pedaler med tillhörande skor:

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=shpdm324

 

Så provcykla utan att tänka plånbok. Köp sedan med din plånbok. Testa Crescent, Nishiki, Peak, Scott...

Om du vill spara pengar, det finns två perioder då det är lite billigare. Först nu under hösten då affärerna vill minska på lagret över vinter. Sedan i början av våren, precis när cyklar börjar säljas på allvar igen. Då kan det finnas en del exemplar av fjolårets cyklar som är nedsatt lite extra.

Men det är, anser jag, inga stora summor att spara. Det skiljer mer i pris mellan butiker än vad det gör i en butik mellan rea och inte rea.

 

Sedan - kolla din "lokala" handlare. Ofta kan han ge ett bra pris och erbjuda bra service på cykeln efter köpet. Större firmor skiter i cykeln när du väl köpt den. Värt en del även det. Rikta hjulen går annars ex.v. på från kanske 150 kr hjulet och uppåt. En fullservice på våren 500 kr och uppåt...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-08-21 22:21:09 av Monshi]

Link to comment
Share on other sites

Ny cykel brukar behöva en riktning av hjulen första året, sedan håller de vanligtvis. Kanske en till nästa år sedan beror det mer på dig om det behövs.

Växlar - lite samma där. Vajern sträcks en aning första året/åren och växeln behöver justeras in efter en tid. sedan håller den mer eller mindre tills vajern går av.

 

Bromsklossar får man tyvärr byta desto oftare. Skivbromsar - om man cyklar väldigt mycket.

Kedja - måste rengöras och smörjas regelbundet.

bästa oljan?

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=af001

 

Vintern - sliter något fruktansvärt på kedja och kransar. Samt växlar kan ibland frysa. Här har interna växlar en poäng eller tillochmed en cykel helt utan växlar.

Eller använd din gamla MTB med billiga kransar och kedja...

 

Så fick jag det sagt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

Fan, jag missade en del inlägg igår!

 

Jag får tacka så mycket för hjälpen, har inte riktigt bestämt mig ännu. Men er hjälp har varit nyttig.

 

Jag är 26 år och tänkte motionscykla 1-2 ggr i veckan för att variera med löpningen, blir nog en blandning av grusväg och asfalt skulle jag tro. Sträckorna lär väl bli runt 30 km skulle jag tro. Sen kanske det blir mer cykel än löpning, det vet jag inte. Som det är nu springer jag 3-4 mil i veckan.

 

Link to comment
Share on other sites

SPD pedaler, eller andra fasta, är guld anser jag. Det är bekvämt, det är enkelt och du får mer kraft. De jag länkat till har en sida med SPD-fäste och en med vanlig trampyta. Dvs när du bara ska cykeln till affären kan du ta dina vanliga skor och när du ska motionera tar du dina cykelskor.

 

Lite mer förklaring på det med mer kraft - du sitter fast i pedalen, du kan därmed hjälpa till genom att dra upp pedalen, inte bara trampa nedåt. Även vid top/botten av pedalcykeln har du kraft. Med andra ord du har kraft hela vägen runt.

 

Det ska sägas att mest nytta av SPD-pedaler i skogen. Där är det inte fel att sitta fast samt det lilla extra man får kan vara det som drar dig över backkrönet.

Fast just dessa jag länkat till ska man inte sätta på cykeln man har i skogen, pedalen är för stor och man bör satsa på en ren SPD-pedal. Storleken ger givetvis även att den väger lite mer än en ren SPD-pedal.

 

Hur mycket man vinner? Nog är det mätbart om man vill men någon exakt siffra vågar jag inte ge men som minst 5% som max kanske 15-20% extra via SPD-pedaler.

 

Samt de är säkra. Du tar dig loss ganska enkelt när du vill eller när du riskerar att krascha. Dels kan man ta sig loss genom att vrida på foten cirka 45 grader. Sedan är själva fästet fjäderbelastat och ger med sig vid för stora krafter även i andra riktningar.

 

 

Fast det ska säga att första gången jag gav mig ut i skogen med SPD-pedaler så satt jag fast...

 

Som jag brukar säga. Viktigaste utrustning, extra cykeln, är det man har på extremiterna. Dvs hjälm på huvudet, handskar på händerna och cykelskor på fötterna. (handskar - bra att ha om man trots allt trillar. Man tar gärna emot sig med händerna.)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag givit dig redan vad jag tycker. är det väg så är dämpare ointressant. dämpare är en komfort detalj på vägcyklar, inget annat. Den tar kraft.

Ska du motionscykla är pakethållare ointressant. Skärmar kan du köpa till Pakethållare också för den delen.

 

Tipset är enkelt i det läge du verkar befinna dig i. Som jag skrev i ett tidigare inlägg - testa cyklar utan att tänka alltför mycket på priset till en början.

 

Känn spå Nishikin, är det en sorts cykel du gillar?

Det finns kopior, ex.v. från Crescent, Scott, Peak.

Fast priset för en sådan cykel är inte under 5000 kr, det tror jag inte.

 

är du intresserad av att ta dig ut i skogen med cykeln? Ja, det är kul. Då är det en dämpad cykel, en MTB som gäller.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

LowTrash:

Hittat denna hos Nishiki:

http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=110

5000 kr, kanske överkomligt?

 

fast ska passa på att nyansera mig lite.

Hybridcyklar är kul på asfalt, de har bra växlar, dvs lite tyngre än kanske standardcykeln och definitivt tyngre än en MTB. Det finns växlar att växa i för den som vill. Just den jag länkat till har som störst 48 kuggar fram. Denna:

http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=107

50 kuggar. En MTB kanske vanligen 42 eller 44 vilket är en ganska stor skillnad.

 

MTB är även det en kul cykel för den som vill kunna ge sig ut i lite terräng. En bra MTB är en mycket mer mångsidig cykel än en hybrid/racer men om man tänkt cykla mycket på asfalt är den inte optimal. Jag har visserligen kört i många år på en odämpad MTB men nu har jag en cykel för asfalt som är så mycket roligare där.

MTB för övrigt - inte testat men alla som gjort det säger att skivbromsar är bra...Enkla att underhålla och driftsäkra. Läst om vissa problem när det blir kallt men det är produkspecifikt tror jag.

 

Men jag håller fast vid att en bra cykel behöver bara dämpare om man ska ut i skogen eller kanske cykla massor på eländiga vägar. Men vid det senare är det kanske snarare så att hybridens/racerns smala däck inte är optimala och inte dämparen som gör den stora skillnaden.

 

Till vintern kan jag dock säga att då får min hybrid vila, då blir det fram med den gamla odämpade MTB med sina breda fina däck. När isen/snön kommer blir det på med dubbdäcken, något som inte finns till de smala hjulen på hybriden (700x28 / 28-622).

Dessutom har jag ännu inte skaffat stänkskärmar till hybriden => inget kul när det är blött.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...