Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cykelfrågor


michael

Rekommendera Poster

Någon som är duktig på cyklar? Har tänkte skaffa ny cykel. Inget märkvärdigt, men något dugligt. Har hittat en mycket prisvärd cykel. Problemet är att den verkar vara för prisvärd. Märket är SODA. Den har stötdämpare både bak och fram och 21 växlar. 2495:-.

Låter det mysko?

 

Tack

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. tycker att det verkar rätt bra för att vara 21 växlar och stötdämpare.. fram och bak =) synd att säga att jag är bra på cyklar men det låter som ett bra alternativ

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt billigt.

Min erfarenhet är att det som har sparats in på billiga märken är bl.a:

Lagren imellan pedalerna samt växelreglagen som oftast är av plast.

Detta gör väll hållbarheten och livslängden kortare jämfört med dyrare modeller. Men är man bara beredd på lite småfel efter några år t.ex. glapp mellan pedalerna (betyder oftast att lagren har skurit,kostar ca. 500:- att laga).

Så ska det nog inte vara några problem.

Själv skulle jag nog inte köpa den cykeln utan försöka hitta en i liknande prisklass utan stötdämpare. Inte för att jag har någon erfarenhet av soda. Men jag tycker nog att det låter lite för billigt.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-26 21:53:49 av locotobbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. tack. Det låter som om jag inte behöver vara jätteorolig för att införskaffa den cykeln då.

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man ska dra paraleller så kan man ju jämföra det med vissa 'dator'affärer där dom bara säljer på mhz.

 

Sure, du får 2 ghz (stötdämpare fram och bak samt 21 växlar), men dom stoltserar inte med den 13 gig stora hårddisken och de 64 megabyten i ramet (funktion/kvalitet).

 

Personligen skulle jag byta ut dämparna mot ett par finare växlar.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-08-27 00:51:17 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag byta ut dämparna mot ett par finare växlar.

Hmm... Ok. Saken är den att jag inte hittat något annat märke än just SODA som ligger i den prisklassen. Vill helst inte betala 4000:- för en cykel som har 7 växlar, bra för att det är ett dyrare märke (Scott). Det var ett av alternativen som försäljaren gav mig. Visst kan jag köpa att om växlarna (vilka är Shimano) och andra småprylar kommer haverera inom ett par år så borde man hitta något annat, men hade de haft så stora problem med cyklarna så borde man hört det. Någon borde veta isf.

Får nog ta ett ordentligt snack med butiken så att man får reda på vad som skiljer. De borde ju försöka trycka på de dåliga sakerna så att de kan sälja mig en dyrare cykel ;)

 

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Tjoff, satsa pengarna på en odämpad cykel istället. Om du nu inte tänker hoppa runt i en skate-ramp förstås ;-)

 

Med tanke på att en dämpad framgaffel kostar från 3.000:- om du köper den separat, så kan man ju snabbt förstå vilken kvalitet det är på cykeln.

 

Dessutom blir det faktiskt trögare att cykla på plan mark med en heldämpad cykel. De är gjorda för downhill (ok, kanske inte den du tittar på, riktiga downhills kostar runt 15-20.000:-)

 

Fjädringen tar helt enkelt upp den energi du lägger på att trampa dig framåt.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare, vill du ha ett billigt alternativ, titta på Pinewood hos http://www.cykelringen.se

 

Jag skulle inte köpa en, men de är garanterat av bättre kvalitet än Soda.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000 kr för en dämpad framgaffel? det finns sådana från ca 500 kr... Men jag undrar vad man egentligen har för nytta av den, om man bara cyklar i stan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att jag ska ha en cykel som jag kan åka med på grusvägar och sånt oxå, inte bara ren stadscykel. Har funderat att bra tag på att ha dämpning. Ska testcykla lite med dämpare så får jag känna.

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle faktiskt gräva lite djupare i plånboken och satsa ca 5.000:-

Då kan du garanterat få en bra cykel.

Ta den på avbetalning om det känns bättre.

 

Min gamla Marin Palisades Trail har hållit i snart 10 år, och då cyklar jag mycket.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, nöjet är ju faktiskt ATT trampa.

 

Dessutom går cykeln snabbare.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst det finns dämpare att få för 500 kr.

 

Hos Clas Ohlson eller liknande butiker. Gör en jämförelse med en hammare som säljs där för lågt pris (har ingen koll vilken jag talar om egentligen, men minns en test i DN). Den billiga hammaren duger för dig som vill slå in en tavelkrok i väggen några gånger per år, men är inget att ha för att spika ihop ditt relativt enkla staket runt tomten.

 

Samma sak när det gäller de olika delarna på cykeln. Det finns mycket att spara pengar på eller tvärtom lägga pengar på. En enklare cykel duger bra för den som använder den någon gång i veckan för att cykla några kilometer, men om man tänkt använda cykeln mera regelbundet är det värt att lägga lite mer pengar på den.

 

Några detaljer som beror på priset:

 

Ramen: materialet. Tjockleken (dvs vikten/styrkan mer optimerad).

 

Dämpare: Slaglängd, vikttolerans, tålighet, inställningsmöjlighet.

 

växlar: Shimano som standard, men även de har olika klasser. Olika material, olika tjocklek på klingorna, olika slitlager.

 

Nav: Billigare trampnav (nyss bytt på min 3 år gamla cykel som visserligen rullat en bit)

 

Hjul: Dyrare hjul ÄR bättre. Lyssnade lite på Eurosport under Tour de France.

Största skillnade mellan en proffscykel och en vanlig är hur den svarar på tramptagen. En proffscykels hjul är styvare och sviktar ej så mycket under tramptaget.
(fritt citat efter vad jag minns). Största förlusten vid cykling, bortsett från vinden, är deformation av hjulet och däcket (och svikt i dämparen).

 

Apropå dämpare:

Dämpare fram en självklarhet idag. Bra vid trottarkanter, kullersten, grusväg exv.

Bak - varför? Menar du en med fulldämpad ram så får du räkna med att det blir jobbigare att cykla och dessutom ännu en detalj som kan gå sönder.

 

En länk med cykeldelar och cyklar av varierande men bra klass:

http://www.cyclecomponents.com/index.html

 

En mycket trevlig butik i Stockholm där det ej säljer några dåliga cyklar:

http://www.cykloteket.se/

 

Som slutord:

Titta vad som finns. Jämför priser. Billigast är inte bäst. Dyraste är inte prisvärt. Vad ska du använda cykeln till? Hur mycket? Provcykla

 

/T

(oj nu blev det mycket)

 

[inlägget ändrat 2002-08-28 20:08:36 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi, jag var själv inne i Cyklotekets nya lokaler i måndags.

 

Började direkt drägla ;-) speciellt efter Crescent's Raidho.

 

Nä, nu får nån bov se till att sno min cykel så jag kan köpa en ny med gott samvete.

 

(Mina 3 föregående cyklar blev snodda på 1-2 år, varför vill dom inte ha den här?)

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som rullar snos väl idag - i alla fall om du bor i Stockholm och låser den lite slarvigt.

En populär taktik idag hos cykeltjuvar:

En går fram till cykeln och bryter upp låset, ex.v. med en domkraft. Några minuter senare kommer kumpanen fram och tar och cyklar iväg på cykeln.

 

Mmmh - en racer kanske inte skulle vara helt fel (tänker på ditt dräggeloffer). Lite utanför vad jag skulle kunna tänka mig att lägga på en cykel.

 

Och det är inte fel att ha två cyklar... Att ha en som man kan leva med om den blir snodd och man därmed kan parkera på lite mer riskabla platser. Samt att ha en som defintivt inte får bli snodd.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, nöjet är ju faktiskt ATT trampa.

Jag håller med. Tanken är ju att få lite motion samtidigt.

Jag skulle faktiskt gräva lite djupare i plånboken och satsa ca 5.000:-

Saken är den att jag bor mitt inne i Göteborg och vill jättegärna ha cykeln kvar om en månad. Satsa för mycket pengar -> jättebesviken om man blir av med den. Satsa lägre -> inte lika besviken. Dessutom är jag inställd på att priset jag betalar för att snåla är att det förmodligen kommer bita tillbaks om ett par år. Om jag har kvar cykeln då vill säga.

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som slutord:

Titta vad som finns. Jämför priser. Billigast är inte bäst. Dyraste är inte prisvärt. Vad ska du använda cykeln till? Hur mycket? Provcykla

Tack för svaret! Mycket givande. Precis som du nämner så blir cyklar lätt snodda och jag vill därför inte lägga för mycket pengar. Varför dämpare? Kul att se vad man gillar det. Just därför kan jag tänka mig ett billig alternativ som man inte känner att man måste dras med i flera år, om man inte trivs.

Har hittat ett par cyklar som ligger under 3000:- som jag tänkt testa. Dels för att känna på dämpning, dels själva cykeln. Kommer ju mest ha cykeln som transportmedel till jobbet, så dämpare kanske blir helfel.

Tack!

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar! Jag har fått mig en tankeställare och nu vet jag lite mer vad jag ska fråga efter när jag är ute och letar.

 

Tack

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några dagar senare...

 

Apropå det att cyklar blir snodda. Enklaste knepet för att minska chansen är

1: Använd ett kraftigt godkänt bygellås.

 

2: Se till att fylla låset så mycket som möjligt vid fastlåsning. Det är lättare att använda en domkraft för att få upp låset än det är att försöka knipsa av låset.

 

3: Lås fast cykeln i något stablilt som det ej går att lyfta loss cykeln ifrån.

 

 

(Framdämpare är inte helt fel,men kanske inte helt nödvändigt. Jag klarar mig bra utan, även om det är lite jobbigt i ex.v. skogen...)

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Kom in på den här tråden via sök på dämpad framgaffel. Hittade en bra begagnad hoj idag men den var dämpad fram, o jag som bara kör i stan o på landsväg sommartid valde bort den först. Men med kullersten, trottoarkanter o mindre belastning på axlarna ska jag tänka om säger en del, vad säger ni här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa är givetvis om dämparen går att låsa för sanningen är ju att en del kraft går förlorad i dämparen.

 

Kullersten, grusvägar, vinterväglag är tillfällen då en dämpning kan vara intressant att ha men det går oftast precis lika bra utan. Det är främst om du ska ut i skogen/terrängen som dämpare är av intresse att ha. Sedan väger en dämpare en del...

 

Så - det beror helt på priset...

 

Edit: Mmh, ser att jag svängt lite sedan mitt inlägg från 2002.

Dämpare är inte helt fel, kul att ha och det beror på hur man ska använda cykeln. Ska du cykelpendla till jobbet/bussen/tåget är kanske en dämpad cykel inte det du ska. Vad är det för cykel? Pris?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-02-21 16:27:20 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om trådens skapare redan fått alla svar han önskat så:

 

betr.

Min erfarenhet är att det som har sparats in på billiga märken är bl.a:

Lagren imellan pedalerna samt växelreglagen som oftast är av plast.

 

Jag har samma erfarenhet och om en cykel står parkerat ute i ur och skur så är väloljade kullager i navet att föredra framför alla rostbenägna,

billiga glidlager. Men det är klart vill man att det ska gå trögt (eventullt kan motionsbehovet väga över att 'rulla lätt som en plätt') då väljer ma bort kullager.

Betr dämpad framgaffel så håller jag med om att det borde i så fall vara så att den kunde låsas i stadstrafik o kända, släta vägar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...