Just nu i M3-nätverket
Jump to content

enklare, billigare...

Viking Virus

Recommended Posts

Viking Virus

Vad gör egentligen den normale "Svensson-användaren" med sin personalköpsdator ?

Hur mycket byter dom ut i sina datorer ?

Grejer som jag funderat över i och med mitt stundande projektarbete...om jag bara tänkter på några personer i min närhet så är det internet,ordbehandling och mp3 som datorn används till.

Pratade med en person idag som läste att LO-datorn som lanserades för ett par år sedan mest användes för patiens. Men nu skulle inte det här handla om alla outnyttjade datorkapacitet som finns.

Såg också en reklamannons för BredBandsBoxen på baksidan av Metro idag. Verkade lite intressant...

Men egentligen vad är det som gör att i mitt tycke ganska lovande projekt går åt skogen ?

iTOASTER

C64 web.it

Sir Clive Sinclairs projekt som jag läste om för drygt 3 år sedan. Vet dock inte vad som hänt med det, men ändå.

Skulle kunna räkna iMAC till skaran ovan men den är så dyr...

Men alltså enklare och billigare datorer efter folks behov (om man bortser från krävande pcspel, finns ju tvspel). Är det själv grejen med att alla andra har MS Word, Windows osv...

Nä, jag tycker faktiskt det har blivit lite tråkigt på datormarknaden. Eller snarare skulle jag vilja förändra den. Snabbstartande tangentbordsdatorer ala Amiga, C64 osv...det enda du stoppade in den kanske var mer minne och kanske något expansionskort. That's it !

Eller ska man ta den andra vägen via tvspel som får mer datorliknande funktioner ?

Till moderatorn : kanske postade det här i fel forum men försöker hålla mig borta från "Öppet forum" ett tag och Datorkrig verkade passa för det här inlägget...

Ber om om ursäkt om inlägget är lite osammanhängande. :)

Sakta men säkert ska jag äta upp dom !

b all the *nörd* u can b - Tekno

[inlägget ändrat 2002-08-26 16:56:38 av Viking Virus]

Om vi får fantisera och önska fritt... :)

Jag skulle vilja ha en dator där åtminstonde kärnan av OSet ligger i ett stort EPROM-chip. Det borde resultera i en mycket snabbstartad dator.

Amigan hade ju som bekant ett Kickstart ROM som man var tvungen att byta ut för större uppgraderingar av OSet. Ett EPROM skulle man enkelt kunna "flasha" över.

EPROM är ett långsamt medium.

Ett annat sätt skulle kanske kunna vara att man har "kärnan" liggandes bland de första typ 16 MB på disken och läser in den direkt i minnet så fort POST har rullat förbi. Det skulle ju inte ta mer än 2 sekunder. Och sen ligger det där så länge datorn är igång.

Så är ju då frågan.. Vad skall kärnan innehålla? :)

\\Anp

Viking Virus

Förslagvis någon form av Linux- eller Hurd-kärnan och lite annat smått och gott. Alternativt BeOS.

Det som tar tid när man startar ett operativsystem är inte att "starta kärnan". "Startar kärnan" är för övrigt ett ganska luddigt begrepp; "initierar systemet" är möjligen bättre. Det som tar tid är att ladda drivrutiner samt starta tjänster/demoner. Om man vill kunna uppdatera operativsystemet och hårdvara/drivrutiner är enda rimliga sättet att göra detta dynamiskt. Då har jag svårt att tänka mig en bättre lösning än Hibernate-funktionen i Windows som ett sätt att snabbare kicka igång burken. Andra småsaker är att fördröja uppstarten av tjänster och att ladda moduler först när de behövs. Då får man upplevelsen att datorn svarar snabbare eftersom man tidigare kan börja jobba med den.

• 2 weeks later...

Innan du säger för mycket, hur stor erfarenhet har du om Amiga datorer?

Jag känner en som lyckades installera Workbench3.5 utan att byta ut kickstart romen. Han ändrade bara i en inställning hur Workbench skulle starta

Själv så har jag bara en Amiga1200 i den en Apollo1240, och 2.5GB hårddisk.

Tyvärr så kör jag med Workbench3.0

Just nu använder jag en vanlig PC med 1.8Ghz två hårdiskar där ena är på 20gb och andra på 40gb

Vill du lära dig lite mer om Amiga kolla

denna länk http://www.amigarulez.org

[inlägget ändrat 2002-09-08 04:20:00 av Sture888]

Hm, vad min gammelmoster behöver när lokala bankkontoret slagit igen är inte en dator, hon behöver något som är lika lätt att förstå som tv:n.

Hon vill sitta med en fjärrkontroll - kanske ett tangentbord, och kunna utföra sina ärenden i en miljö som hon känner igen, inget annat. Trots allt är tv:n det media som de allra flesta av oss (inbegripet alla åldersgrupper) känner till och kan hantera, varför inte utveckla det (digital-tv var/är ju ett skämt tyvärr, men tanken är ändå god)?

/Mange

Mmm... 64 slices of American cheese

[inlägget ändrat 2002-09-08 06:56:10 av mange71]

En kommentar utanför tråden kanske?

Min HemPc (bärbar) tar ca 49s att starta & 15s att avsluta.

Är den försatt i viloläge tar det ca 18s att starta & 8s att avsluta (gäller med tomt skrivbord)

Allt enligt en test jag gjorde nu på morgonen, ej vetenskapligt gjort.

/Milkman

Stefan Eklinder

Viking Virus!

Vad gör egentligen den normale "Svensson-användaren" med sin personalköpsdator ?

Hur mycket byter dom ut i sina datorer ?

Intressant frågeställning!

Jag tror personligen inte att den "normala" Svensson byter ut så mycket i sin dator. Om inte ett brinnande intresse finns, förstås.

Sedan krävs lite utbildning innan man börjar rota i en dator. Helst ska man ju veta vad de olika sakerna är och hur man gör när man börjar skruva.

Haken är förstås att i sådana här, låt oss kalla dem LO-datorer, sätter garantin stopp för egna operationer i datorlådan. Den sägs vara plomberad för att inte folk ska pilla i dem. Bryter du plomberingen, ja, då sitter du utan garanti.

Att de sedan används till att spela patiens på är kanske en sak. Den vanligaste sysslan folk ägnar sig åt är egentligen surfa på nätet, skicka e-post och att använda ordbehandlingsprogrammen.

Läste det i någon undersökning för rätt länge sedan.

---

/Stefan Eklinder

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

Jonas Birgersson

Haken är förstås att i sådana här, låt oss kalla dem LO-datorer, sätter garantin stopp för egna operationer i datorlådan. Den sägs vara plomberad för att inte folk ska pilla i dem. Bryter du plomberingen, ja, då sitter du utan garanti.

Det är då man tänker...

- Vad är det för skräp ? Nä nu letar jag lite information på internet om det.

Sedan trillar man in på eForum.idg.se och postar ett inlägg och får rådet att bygga sin egen burk. Helt plötsligt sitter man sen där...dregglar över ny hårdvara, lusläser Tom's Hardware...osv. Förhoppningsvis i alla fall. Då har man ett brinnande intresse.

Eller så går man till Siba/OnOff/Elgiganten/Power och köper en ny dator. :)

Kommer göra ett undersökningsarbete i skolan om vad datorerna i hemmet används till och vad folk skulle vilja använda dom till.

Har ju övrigt börjat dyka upp lite boxar som kan verka intressanta.

http://www.bokks.net

http://www.broadbandbox.net

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...