Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Temperaturer


ns

Rekommendera Poster

Jag har en fråga som ställts många gånger här och jag har gjort mitt bästa för att följa alla råd men är ändå långt ifrån nöjd.

 

Hur får jag mina datorer väl kylda och samtidigt tysta.

 

Konfig:

DATOR 1

XP 1800+

Swiftech MCX370 kylfläns (http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_53&products_id=38) med en Power cooler fläkt (http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=334&session=d9f65028ce8ba66dc3cdf3c963cc72b5)

Tre hårddiskar (IBM 60GXP 60GB, Seagate Barracuda IV 60 + 80GB)

Chieftec låda med "tyst" nätagg

3 80mm fläktar, en i fronten som kyler två av hörddiskarna, två i bakkant som blåser ut luft. Det är två Papst (en 19 och en 12 dB) och en Zalman.

Radeon 8500LE

DVD-läsare och CD-brännare.

 

Temperaturer

CPU: 46 grader

Diskar: 30, 32 och 35 grader.

 

Ljudnivå

för hög. Framförallt låter CPU-fläkten för mycket trots att den enligt spec ska ligga på 19dB. Jag testade med en 92mm Zalman som sitter på en arm. Det blev tystare men samtidigt runt 4-5 grader varmare trots att den blåser mer.

 

DATOR 2

Duron 1200

Zalman CNPS6000ALCU kylare (http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=142&session=d9f65028ce8ba66dc3cdf3c963cc72b5) Fläkten går i "silent mode"

Två hdd (en IBM 75GXP 30GB och en Seagate Barracuda IV 80GB(i en NoVibes vagga))

GF2 GTS utan fläkt

En 80mm-fläkt i bakkant

 

Temperaturer

CPU: ca 51 grader

HDD: 40 resp 48 grader

 

Ljudnivå

Okej, men med tanke på temperaturerna så behövs ju mer kylning och då kommer det ju öka.

Nu är det ju visserligen rätt rejält varmt i rummet efter senaste tidens värmebölja, men det kan väl inte spela så stor roll?

 

Jag har en radialfläkt till NoVibe-vaggan, men jag har ännu inte kopplat in den. Någon som vet varför kontakten är delad för den förresten?

 

Är mina temperaturvärden okej? Hur kan jag göra för att få datorerna tystare samtidigt som temperaturerna inte ökar utan hellre minskar?

 

Alla tips välkomna

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Hej! Har ställt datorn på en skiva med hjul under skrivbordet. Blev betydligt tystare - och dessutom lättåtkomligare baktill.

 

MVH

Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som ofta låter mer än man tror är grafikkortet. Byt ut kylningen på grafikkortet till något bättre/tystare.

 

Själv har jag satt en Zalmanfläns på mitt Geforce3Ti200 - alltså utan fläkt - det blev rejält tyst då.

 

Sen så har jag köpt mig en "tratt" till min CPU-kylare, har en 80mm fläkt på min Coolermaster HHC-001 som vanligtvis "bara" har en 60mm, med tratten och 80mm-fläkten så sjönk ljudnivån REJÄLT. Temperaturen höjdes ca 1 grad.

 

Sen finns det ju andra lösningar som t.ex. att kunna styra spänningen på fläktarna så det väsnas mindre när man inte har behov av dunderkylning.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att koppla bort fläkten vid hårddiskarna och en av de där bak. Då steg CPU-temperaturen med fem grader och hårddiskarna ungefär lika mycket. Ljudnivån ändrades inte nämnvärt så jag kopplar in dem igen.

 

Jag har kommit fram till att bästa sättet att få rätt balans är att köpa en ny kylfläns som är garanterat tyst för det är den som låter. Jag gissar att det är utformningen av flänsen som gör att det låter för fläkten är tyst om man kör den fritt. Nu tänkte jag mig typ en TT Silent Viking, eller är det någon som rekommenderar något annat?

 

I dator 2 har jag satt dit radialfläkten som hör till NoVibe-vaggan och har fått ner temperaturen på disken samtidigt som ljudnivån håller sig relativt konstant eftersom jag samtidigt bytte ut Papst-fläkten i bakkant från en 19dB till en 12dB. CPU-tempen steg ca en grad, men det kan jag leva med.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är kylflänsen som låter kanske det blir bättre ifall du vänder på fläkten, om det går. Bara en tanke, kanske inte funkar alls.

Msh K Arne S

________________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken har slagit mig, men jag har av någon anledning inte vågat.. som om processorn skulle brinna upp på två sekunder för att fläkten går åt fel håll ;o) Ska testa det imorgon. Det blir ju billigare än att köpa en ny fläns!

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägesrapport:

jag har bytt ut min Swiftech mot en Silent Viking. Det fick ner ljudnivån ordentligt och då märkte jag att IBM-disken jag hade i datorn lät en del så jag bytte ut den mot en Seagate som satt i den andra datorn och nu har jag en klart behagligare ljudnivå i Dator 1.

 

Men!! nu har jag istället en processortemperatur på 51.5 grader! Blir så trött på detta, trodde ju att Silent Viking som är större och blåser mer än kombinationen Swiftech/60mm PowerCooler (32.4 CFM mot 14 CFM) skulle lyckas kyla minst lika bra som min tidigare kombination.

 

Är 51.5 åt helvete för högt eller ska jag låta det vara och ge upp tanken på en tyst dator där CPUn håller sig runt max 45 grader?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att leva med 51 grader. Vad toppar den på i full belastning?

 

En variant kan vara att prova Vcool som sänker temperaturen mjukvarumässigt, då den i CPUns viloläge "stänger av" (tror jag iaf) processorn. Jag fick ner min temp med 14-15 grader när processorn används normalt (36 grader), vid full belastning så ligger den på 52 grader.

 

Tyvärr finns möjligheten att ditt moderkort inte stöds, men kolla:

 

http://vcool.occludo.net/

 

Den är gratis och det enda mjukvarumässiga tempsänkaren som funkar för mig och jag märker ingen prestandaskillnad.

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt!

Just det programmet du tipsade om lyckades jag inte få igång, men jag hittade en mängd andra i samma kategori varav jag installerade CPUCool.

 

Jag fick omedelbart ner temperaturen till ca 33 grader! Sen körde jag PCMark 2002 och fick i stort sett samma resultat som innan.

 

Kan sådana program vara skadliga på något sätt? Jag har inte orkat läsa igenom hela beskrivningen av hur programmet arbetar så om någon har en kortfattad förklaring på fur det funkar och eventuella nackdelar med att använda denna typen av program så vore jag tacksam. Nu kan jag ju lätt plocka bort en fläkt eller två och få datorn ännu tystare.

 

Poäng!

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt!

Just det programmet du tipsade om lyckades jag inte få igång, men jag hittade en mängd andra i samma kategori varav jag installerade CPUCool

 

Kul att det funkade med nåt program. Visst blir man förvånad? och tror gärna att det är nåt fuffens, men att det inte är fusk märkte jag på att flänsen till processorn går att ta på utan problem i drift, utan programmet är den väldigt varm.

 

Dom funkar som så att när processorn inte används, vilket den inte gör den mesta tiden faktiskt, så får den en stoppinstruktion och går ner i ett lägre energiläge (översatt från "lower power state" från hemsidan: It seems that a simple HLT instruction will halt a Athlon/Duron but it will not put it into a low power mode)

 

Eftersom processorn är så snabb så får den vänta oändligt långa tider (i processortid räknat) på att få nånting och göra. Kanske kan man säga att en sekund är 10minuter i processortid, säkert inte matematiskt riktig jämförelse, men du kanske förstår principen?

 

Vad gäller Vcool (kanske gäller det liknande program som CPUcool oxå?) så har en mindre del användare rapporterar att det kan ge vissa störningar i realtidprogram, som video t.ex. och en del har rapporterat om frysningar av datorn.

Men att det skulle vara skadligt har jag inte sett. Jag har hittills, efter nästan ett halvår eller så, inte märkt några problem.

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-08-29 22:17:59 av Pentti H]

[inlägget ändrat 2002-08-29 22:24:37 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

En cputemperatur på 51,5 grader tycker jag är för mycket. En temperatur på över 50 grader så kör cpufläkten på full effekt, det vill säga att ljudnivån från cpufläkten är som högst vid denna temperatur.

 

Det skrev tidigare att du har Zalmans cpufläkt med en fläktarm. Med Zalmans cpufläkt medföljer det en potentiometer där man kan ställa in om fläkten ska köras i silent (tystaste läget på 20 DB) eller normalläge på 36 DB.

 

Kolla om du har ställt in på silentläge!

 

Om du har fler frågor kan du fråga teknikfolket på Sweclockers här: http://forum.sweclockers.com/forumdisplay.php?s=&forumid=2

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...