Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Partitionering

Pensionären

Recommended Posts

Pensionären

Hej hjälp en gammal man....

Har varit här förut och irriterat....

Jag har nu lyckats uppgradera min PC från WinME till WinXP.

I stort har allt gått bara bra. Men...

Nu visar det sig att min C:\ är full och maskinen envisas med att tala om för mig att jag har dåligt med kap. kvar på den partitioneringen.

Finns någon steg för steg information tillgänglig där man kan möblera om HD så att jag får mer utrymme på C:\ och ta´r det från D:Är FDISK det enklaste och säkraste??

Några speciella varningar när det gäller att göra detta inför en XP installation??

Glöm ej att jag är inte dataproffs. Ev. svar bör vara på ett språk som jag förhoppningsvis kan förstå.

Tack på förhand

Pensionären

Om du vill möblera om då måste du använda program som tex PartitionMagic. Om du vill möblera om HD -och förlora alla filer på HD- kan du använda FDISK eller formatera/paritionera i samband med installationen av XP. Dvs när du startar datorn med Windows XP CD-skivan.

Här () kan du få info om PartitionMagic. http://www.powerquest.com/partitionmagic/

Pensionären

Tack för svar.

Jag har PartioningMagic 7.0 men tycker att när man läser handledningen så är det otroligt mycket OBS och varningar mm så det skrämmer en som inte är så van...

Kan jag köra den direkt dåjag har XP Home Ed. Läste nå´t om att man måste köra från Bootdisk och då funkar inte Wizards ???

Har någon erfarenhet att dela med sig??

Pensionären

Är Du minsta osäker på hur det går till att använda PARTION MAGIC och har nått du inte vill förlora på hårddisken. Gör backup endera med en CD-brännare eller med hjälp av en ny hårddisk eller Tar du ur den gamla hårdisken, montererar den nya instalerar XP på den nya på c:\ och efter du tex delat den i på mitten i c: och d:\ så kan du sen sätta i den gamla disken som slav och ha allt är orört på den.

Pensionären

Jag tror inte jag behöver vara rädd att göra helt rent. Jag har bra backup på filer och programfiler.

Om jag nyinstallerar XP från dess CD kommer jag då att få möjligheter att ändra på partitioneringarna jag nu har till helt nya fördelningar lika som om jag först kör via FDISK???

Pensionären

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...