Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna .doc-fil


Stig Johansson

Rekommendera Poster

Stig Johansson

En person med pc har skickat en e-post till mig med en bifogad .doc-fil som bilaga. Jag klarar inte att öppna den. Jag har försökt dra den till min Expander deluxe, men det har inte funkat. Vet någon hur man öppnar en sådan här fil - skriven med Word -97 - om det över huvud taget går? Tacksam för råd. Skulle gärna vilja läsa filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en fil skapad med nån version av MS Word, maila tebax och be personen att spara filen i .RTF-format så ska du oxå kunna läsa dokumentet tror jag iaf.

Är inte riktigt säker på vad för program en Macare måste ha för att läsa dessa filer.

 

/F.Sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Stig Johansson

För ordningens skull vill jag meddela att jag har hittat en fil på Passagen som gör en grovöversättning - utom åäö - av windows-filer till mac. Ascii converter 1.1 va namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte pröva Word 98? Jag skickar filer mellan Word 97/99 från PC och öppnar dem på Macen i Word 98. .doc är ms words egna filformat ifall du inte visste det.

Microsoft har inte ändrat Wordsfilsufflix någonsin men de har lagt till nya funktioner som gör att nya .doc filer inte går att öppna i äldre versioner.

Är man osäker på vad mottagaren har för program kan man alltid prova att skicka som .rtf, men mellan mac och pc blir inte alltid svenska tecken rätt. Själv skickar jag oftast pdf-filer, de vet jag att mottagaren kan läsa och attd e ser ut som då jag skickade dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stig Johansson

Tack för rådet, men jag trivs så bra med mitt AppleWorks. Det har alla funktioner jag behöver och det är på svenska. Jag får främmande filer så sällan så det lilla extra besväret med Ascii converter tar jag gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...