Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktar


åGGe

Rekommendera Poster

Tjenare.

 

Jag har en AMD Athlon 1,4Ghz 256Mb ram, 40Gb Samsung hårddisk. Nu är det så att jag tycker att den lever om för mycket, har kollat omkring lite på www.kylning.com, där finns en hel del fläktar, vilka rekommenderar ni? Vilka fläktar i datorn ska jag byta ut? Visst är det möjligt att bara byta ut fläkten i nätaggregatet? Så man slipper köpa ett helt nytt nät-agg. Har hört att PAPST-fläktarna är riktigt bra. Jag vill alltså ha så tyst och effektiv kylning som möjligt.

 

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla efter processorfläktar som ligger under 26decibel, då lär du få hyfsat tyst. Jag har en som ger 26db och är relativt nöjd med ljudnivån, och då kör jag med öppen låda. Och, ja, du kan byta ut fläkte i nätaggregatet och Papst är bland dom tystaste fläktarna, har jag förstått av alla inlägg jag läst. Jag tog bort den lilla fläkten över Northbridge (=ett litet chip som sitter på moderkortet) och har inte märkt några problem på det halvår jag kört utan, men fick en tystare dator.

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, själva flänsen sitter kvar. Jag tog bara bort fläkten.

 

Nog är den varm alltid, skulle tippa på en 60-70 grader C man kan inte hålla fingret på den för länge. Kanske förkortar fläktlösheten chippets livslängd, men jag har inte tänkt att ha moderkortet så länge, 1-2år kanske sen är den ultraomodern.

 

Hetta förkortar, enligt dom som säger sig veta, t.ex. CPUns livslängd, så jag antar att det borde gälla Northbridgechippet också. Kanske nåt du ska ta med i beräkningen.

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...