Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför funkar det inte?


Wepe

Rekommendera Poster

Har en liten kodsnutt som ska se till att varannan rad hämtad från databasen får en färg och övriga en annan. Detta fugerar, vad som inte vill fungera är att när ett visst ID-nummer är valt ska tabellraden få en tredje färg. Jag har gjort på följande sätt för att lösa det:

 

 

Dim dcolor, dBGcolor

If dcolor = "#FFFFFF" Then

dcolor = "#E1E1E1"

Else

dcolor = "#FFFFFF"

End If

IF RecSet("ID") = Request.QueryString("dID")Then

dBGolor = "#CCCCCC"

else

dBGcolor = dcolor

end if

%>

<tr bgcolor="<%=dBGcolor%>">

 

Någon som har ett förslag på vad jag gjort fel? Får inga felmeddelanden.

 

//Wepe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Request.QueryString("dID")) returnerare en sträng och inte ett tal som du säkert vill (det är skilland på 10 och "10") och RecSet("ID") returnerar ett tal 10.

 

När du då kör din if-sats så försöker du jämföra 10 med "10" och detta ger falskt och inte sant.

 

Vad man gör då är att man konverterar strängen till ett tal och det gör man med CLng() Alltså CLng("10") blir 10.

 

För att vara på den säkra sidan se konverterar Lars recSet("ID") också vilket egentligen inte behövs eftersom den redan är ett tal.

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm tack... nu fungerar det iaf halvvägs... men inte helt... För den färg den använder är #E1E1E1 (eller vitt beroende på vilken rad som är vald) och inte #CCCCCC av någon outgrundlig anledning. Provade med en starkare färg för att se om det var mina ögon som spelade mej ett spratt men icke...

 

//Wepe

 

LITE SENARE:

Nu har det löst sej... jag återgick till där jag började dvs skrev if-satsen på plats:

 

<tr bgcolor="<%IF RecSet("ID") = clng(Request.QueryString("dID")) Then Response.Write("#999999") else response.Write(dBGcolor) end if%>">

 

Tack för hjälpen =)

 

[inlägget ändrat 2010-08-24 10:28:34 av Wepe]

[inlägget ändrat 2002-08-24 11:24:25 av Wepe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det förklarar ju en del grejer. Jag skrev ju ut mina variablar och det stämmde ju! höll på att bli galen där ett tag. Tack igen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...