Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

freebsd


pepino

Rekommendera Poster

Jag gick in på freebsds ftp plats och såg att det fanns en mini version av freebsd. Laddade ner isofilen och brände den. Fast när instalationen ska kopiera alla filer står det att fel cd är i.

 

Vad har jag gjort för fel? Det var iaf surt å ladda ner filen på 180 meg via modem...

 

/Henrik

 

---------------------

Va vore en da utan datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du laddat ner 180Mb via modem? Stackare! Det är ju nästan så jag av ren sympati skulle kunna bränna cd-skivorna åt dig..

 

Om du annars har tillgång till en snabbare uppkoppling så räcker det med två bootdisketter för att installera FreeBSD över nätet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Pepino;

 

Jag vet inte riktigt vad mini versionen innehåller, jag har bara använt dom övriga ISO versionerna så jag kan inte spekulera i vad som hänt. Men eftersom du har telefonmodem så rekommenderar jag att du helt enkelt köper en GPL version av FreeBSD (dvs dom har själva laddat ner alla ISO:s och bränt dom) hos http://www.linuxshop.nu/shop/ under "BSDdistributioner" så har du olika *BSD versioner och under FreeBSD så väljer du "FreeBSD 4.6 (4 CD)" för 144 sek + frakt du får då hela FreeBSD disten och med den senaste versionen, jag gjorde själv just så då jag ville ha hela disten men inte orkade ladda ner den och därför kan jag rekommendera dom :)

 

Det finns naturligtvis en officiell version av FreeBSD också i kartong med manual mm men den kostar betydligt mycket mer.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa en GPL-version av FreeBSD går inte! FreeBSD är ju licensierat enligt BSD-licensen. Sedan bör man (om man nu köper skivor) inte köpa 4.6 utan 4.6.2 som släpptes för några dagar sedan. Den innehåller en mängd fixar som man nog inte vill vara utan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

MD

 

Att köpa en GPL-version av FreeBSD går inte! FreeBSD är ju licensierat enligt BSD-licensen

 

Du bör kolla lite innan du kommer med den där typen av uttalande, det går bevisligen att köpa GPL versioner av FreeBSD eftersom jag länkat till en webshop som säljer just detta, vad på deras sida är det som du inte förstår?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kolla lite innan du kommer med den där typen av uttalande, det går bevisligen att köpa GPL versioner av FreeBSD eftersom jag länkat till en webshop som säljer just detta, vad på deras sida är det som du inte förstår?

Var på hemsidan står det att BSD säljs som GPL?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kolla lite innan du kommer med den där typen av uttalande. FreeBSD omfattas av BSD-licensen, se t ex:

 

http://www.freebsd.org/copyright/license.html

 

Att sedan linuxshop.nu skriver GPL innebär inget bevisvärde (en butik som försöker ändra licensen på program skulle jag inte köpa något av), men de skulle nog vara intresserade av att höra det på FreeBSD-projektet.

Gör dig inte till åtlöje, utan ta reda på fakta först.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

MD

 

Jag VET att FreeBSD är BSD licensierad, men du misstar dig grovt, BSD licensen tillåter att man släpper den under en anna licensform, i det här fallet GPL, snälla sluta med dina grova och felaktiga antaganden, du gör dig bara löjlig...typiskt att det ska komma någon fjortis som alltid ska veta bäst...suck.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjortis får stå för dig, men BSD-licensen tillåter inte att man ändrar licensieringen till GPL! Se:

 

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=78065q%241rh%241%40FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Den%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Drelicense%2Bfreebsd%2Bgpl%26meta%3D

 

och

 

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=imdu8.7581%24e5.45209%40news.indigo.ie

 

 

Jag undrar vem det är som gör grova antaganden? Det larviga är att BSD-licensen inte är ett hinder för att sälja skivor med FreeBSD - GPL-licensen är mer restriktiv i detta fall. Det verkar som om de helt enkelt skrivit fel på linuxshop.nu, och dina frenetiska försök att försvara dem ter sig märkliga.

 

[inlägget ändrat 2002-08-23 15:19:21 av MD]

[inlägget ändrat 2002-08-23 15:25:31 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om om installerar en minimal installation över nätet, hur många meg blir det då?

 

/Henrik

 

---------------------

Va vore en da utan datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir runt 200Mb skulle jag tro (om du väljer bort all källkod och ports-trädet). Men, vad var egentligen problemet med den skivan du hade? Den bör ha installerat själva operativsystemet, men inga program utöver det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom precis på (eller upptäckte) att det vat fel cd i cd:n. Instället var det microbsd. Så kan det va...

 

/Henrik

 

---------------------

Va vore en da utan datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...